2013-03-26 08:30Pressmeddelande

Invigning av Airsonetts ORI ABs hypermoderna ventilationslaboratorium i Lund 26 april

Den 26 april så inviger vi, tillsammans med inbjudna gäster, vårt NYA och EUROPAS MODERNASTE laboratorium för operationsventilation. Airsonett ORI AB har investerat i ett nytt laboratorium i Lund för att fortsätta att utvecklingen av företagets produkt Opragon®.

Det finns ett tydligt samband mellan CFU (Colony Forming Units, eller bakteriebärande partiklar) och infektionsrisk. Airsonett arbetar intensivt med att minska antalet CFU ioperationsrummet och motsvarande miljöer i sjukvården där det krävs låga bakterietal för att skydda patienten.

Ventilationen kommer att spela en allt större roll i framtiden för att minimera riskerna för spridning av bakterier via luften för patienter i operationsmiljö. Detta med bl.a. anledning av den allt mer spridda resistensen mot antibiotika som idag ger ett bra skydd vid infektioner efter kirurgiska ingrepp.

Airsonett ORI AB hade tidigare ett laboratorium i Ängelholm men företagets tillväxt gjorde att det fanns behov för ett större och modernare laboratorium. Följaktligen beslutade företaget att investera i utvecklingsmöjligheter för framtiden och att samtidigt flytta företagets huvudkontor till Medicon Village i Lund.

Vid invigningen kommer följande föredrag att hållas:

Nya projekt, nya tankar kring logistiken av patienter, personal och material
Talare: Ia Belfrage arkitekt SAR/ MSA, White Arkitekter AB, Malmö

Clinical Trends and Developments in Surgery: Challenges and Impact on Ventilation Technology
Talare: Clemens Bulitta Prof. Dr.Med., Hochschule Amberg-Weiden, Germany

Luftburna biologiska partiklar
Talare: Jakob Löndahl, PhD, EAT Lund University

Virtual engineering av luftrörelser i operationsrum med hjälp av CFD (Computational fluid dynamics) modeller
Talare: Olof Dahlberg M.Sc. Principal Engineer - Fluid Dynamics, FS Dynamics AB

Presentation av Opragon
Talare: Henrik Skredsvik, Application Engineer, Airsonett ORI AB

Mer information finner ni på vår hemsida www.airsonett.se eller välkommen med frågor till Airsonett ORI ABs VD Peter Ekolind 070-3415560