2020-11-18 10:01Pressmeddelande

Ystads museer stängda till och med 10 januari 2021

Klostret i YstadKlostret i Ystad

Med anledning av Folkhälsomyndighetens skärpta allmänna råd kring coronaviruset stänger Ystads konstmuseum och Klostret i Ystad för besök.

Kulturnämnden i Ystads kommun har tagit beslut att stänga museerna för besök från och med torsdag den 19 november. Verksamheterna håller stängt till och med den 10 januari 2021 och utvecklingen följs noggrant.

- Beslutet är taget mot bakgrund av Folkhälsomyndighetens skärpta råd där man bland annat uppmanar till att avstå från besök på museer. Även om människor inte möts tätt på museet är stängningen en säkerhetsåtgärd, säger Sverker Meyer (M), ordförande i Kulturnämnden.

För mer information se respektive hemsida:

Ystad.se/konstmuseet

Ystad.se/klostret

Biblioteksverksamheten kommer att ha fortsatt öppet med följande restriktioner:

• Alla biblioteken i Ystad kommun och bokbussen håller öppet enligt vanliga öppettider.
  • Antalet sittplatser är begränsade på Stadsbiblioteket. Just nu är inte biblioteket en plats att mötas eller studera på.
  • Besöken ska vara så kort stund som möjligt, max 30 minuter.
  • Alla arrangemang både för barn och vuxna är inställda resten av året.

Kontakt för mer information:

Sverker Meyer (M), ordförande Kulturnämnden, sverker.meyer@ystad.se, 0709-23 07 17

Om Ystads kommun

Ystad ligger på Sveriges sydkust med fyra mil sandstränder. Här finns goda färjeförbindelser både mot Bornholm och Polen och tåg till Malmö, Lund och Köpenhamn går varje halvtimma. E65 mot Malmö och Köpenhamn och vidare norrut är även en viktig förbindelse. Kommunen har drygt 30 000 invånare. En stor del av arealen är jordbruksmark men här finns även flera naturreservat och natura 2000-klassade områden, till exempel Ystad Sandskog alldeles bredvid stadskärnan och Sandhammaren i öster. Ystad är en regional kärna med sjukhus, polis, tingsrätt, men också många skolor i olika driftsformer, från förskolor till gymnasier och vuxenutbildning. Näringslivet är väl differentierat med ca 3 800 företag varav många är internationellt verksamma. Kulturlivet är aktivt med bland annat Ystad teater, filmproduktion i Ystad Studios och den årliga internationella jazzfestivalen Ystad Sweden Jazz Festival.