2021-03-30 06:00Pressmeddelande

Ystads kommun satsar på stöd för vuxna distansstuderande

Du som är vuxen, studerar på distans och bor i Ystads eller Tomelilla kommun kan få en personlig studiehandledare, ta del av lugna studiemiljöer och få kontakt med andra som studerar på distans. Lärcentrum heter verksamheten som startades 2020 av Vuxenutbildningen i Ystads kommun.

Erfarenhet av distansstudier

Syftet med lärcentrum är att underlätta för alla vuxna som studerar på distans.

- De flesta som studerar på distans gör det för första gången, vi har sett att många uppskattar att ha någon att vända sig till som har koll på distansstudier och som har erfarenhet av vilka frågor som dyker upp, säger Lisa Rosén lärare och ansvarig studiehandledare vid Vuxenutbildningen i Ystad.

Förhoppningen är att fler ska se möjligheten att studera på distans när de kan få hjälp med att upprätta rutiner vardagen.

- Även om man alldeles säkert tar sig igenom sina studier på egen hand så kan det vara skönt med lite stöttning i sin planering av studier så att studier och fritid inte flyter ihop alltför mycket, tillägger Lisa.

Långsiktig satsning

Liknande initiativ har tagits på andra ställen i landet och i Ystad har man redan planer på utveckling under 2021.

- Vi ser långsiktigt på den här verksamheten. Vi har redan fått bra respons från både studerande och utbildningsanordnare som visar att ett sådant här stöd behövs och vi ser fram emot att utveckla det vidare, säger Caroline Åberg, verksamhetsansvarig Lärcentrum och utvecklingsledare för Vuxenutbildningen i Ystad.

Om Vuxenutbildningens lärcentrum

Lärcentrum är ett pedagogiskt stöd i ditt lärande och ett fysiskt sammanhang för dig som studerar på distans. För att ta del av stödet behöver du studera på distans och vara bosatt i Ystad eller Tomelilla kommun.

Under våren går kampanjen ”Fastnat i vardagen?” som syftar till att sprida medvetenhet om hur Vuxenutbildningen och lärcentrum kan hjälpa dig att ta dig vidare, bort från vardagens distraktioner.

Kontakt för mer information: Caroline Åberg, telefon 0709–47 76 67

Mer information om lärcentrum finns på Ystads kommuns hemsida.

Om Ystads kommun

Ystad ligger på Sveriges sydkust med fyra mil sandstränder. Här finns goda färjeförbindelser både mot Bornholm och Polen och tåg till Malmö, Lund och Köpenhamn går varje halvtimma. E65 mot Malmö och Köpenhamn och vidare norrut är även en viktig förbindelse. Kommunen har drygt 30 000 invånare. En stor del av arealen är jordbruksmark men här finns även flera naturreservat och natura 2000-klassade områden, till exempel Ystad Sandskog alldeles bredvid stadskärnan och Sandhammaren i öster. Ystad är en regional kärna med sjukhus, polis, tingsrätt, men också många skolor i olika driftsformer, från förskolor till gymnasier och vuxenutbildning. Näringslivet är väl differentierat med ca 3 800 företag varav många är internationellt verksamma. Kulturlivet är aktivt med bland annat Ystad teater, filmproduktion i Ystad Studios och den årliga internationella jazzfestivalen Ystad Sweden Jazz Festival.