2020-05-15 06:29Pressmeddelande

YSTAD SWEDEN JAZZ FESTIVAL 2020 STREAMAS

Liksom alla andra stora festivaler och arrangemang, följer Ystad Sweden Jazz Festival (YSJF) Folkhälsomyndighetens (FHM) rekommendationer och restriktioner.
Alla stora jazzfestivaler i Europa har ställt in i sommar. Men, YSJF väljer en annan väg.

YSJF är en internationell jazzfestival. I år är de internationella artisterna förhindrade att resa.

Festivalkommittén har beslutat att ändå göra sitt yttersta för att kunna bjuda publiken på en så bra festival som möjligt i sommar genom att streama 10 konserter direkt från Ystad. Om FHM:s rekommendationer för folksamlingars begränsning till max 50 personer ändras, är YSJF dessutom beredd på snabb anpassning.

- Vi har haft kontakt med de organisationer som bidrar till YSJF. Med deras stöd, kommer vi att kunna genomföra en tre dagars festival. Våra trogna sponsorer har det lika tufft som YSJF i år och måste avstå sponsring, men är glada, att festivalen kommer att kunna genomföras i reducerad omfattning utan deras stöd i år, berättar Thomas Lantz, ordförande för jazzfestivalkommittén. Känns också bra att vi kan bidra med ett arrangemang i Ystad i sommar, när så mycket annat ställs in.

- Jag är mycket glad över att vi, tillsammans med föreningen Ystad Sweden Jazz, trots rådande omständigheter, kan presentera Ystad Sweden Jazz Festival även i år, säger Musik i Syds VD Susanne Rydén. Vi ställer inte in utan vi ställer om och genom Musik i Syds digitala plattform Musik i Syd Channel, bjuder vi in till tre dagar med fantastiska jazzupplevelser och ser fram emot att tillgängliggöra såväl musiken som miljöerna för både vår trogna publik och nya besökare.

- Ja, det har varit en konstig vår, säger Jan Lundgren, festivalens konstnärlig ledare. Vi hade hela festivalprogrammet klart för tryckning i mars, men sedan slog pandemin till och vi fick lägga locket på. Just nu håller jag på och engagerar enbart svenska artister till årets festival. En del av dem var redan bokade och är mycket glada att få komma till Ystad. Artisterna vill inget hellre än upp på scenen! Jag vet att publiken längtar också. Och så har vi en engagerad jazzkommitté som snabbt ställt om enligt nya förutsättningar. Det kommer att bli bra, men annorlunda. Vi kommer att bjuda på 15 konserter, varav 10 streamas. Det nya programmet presenteras senast i mitten av juni.
Ulf Wakenius, Lars Danielsson, Elisabeth Melander och Chico Lindvall är redan klara.

Festivalen genomförs torsdag 30 juli - lördag 1 augusti.
Konserterna på Ystad Saltsjöbad kl 13.00 samt på Ystads Teater kl 18.00 och 21.30 direktsänds via Musik i Syd Channel. Eventuellt tillkommer ytterligare någon konsert.
Sex konserter med Ung Scen genomförs med begränsad publik på Hos Morten Café.
Planering pågår för JazzKidz.
I samtliga fall anpassas eventuell publikkapacitet till FHM:s rekommendationer.
Slutligt program presenteras i första halvan av juni.

Thomas Lantz, ordförande, Ystad Sweden Jazz Festival, 070-947 77 99
Jan Lundgren, konstnärlig ledare, Ystad Sweden Jazz Festival, 070-865 87 27
Susanne Rydén, VD, Musik i Syd, 070-716 66 94
Itta Johnson, press & ackrediteringar, Ystad Sweden Jazz Festival, 070-947 72 96

Om Ystads kommun

Ystad ligger på Sveriges sydkust med fyra mil sandstränder. Här finns goda färjeförbindelser både mot Bornholm och Polen och tåg till Malmö, Lund och Köpenhamn går varje halvtimma. E65 mot Malmö och Köpenhamn och vidare norrut är även en viktig förbindelse. Kommunen har drygt 30 000 invånare. En stor del av arealen är jordbruksmark men här finns även flera naturreservat och natura 2000-klassade områden, till exempel Ystad Sandskog alldeles bredvid stadskärnan och Sandhammaren i öster. Ystad är en regional kärna med sjukhus, polis, tingsrätt, men också många skolor i olika driftsformer, från förskolor till gymnasier och vuxenutbildning. Näringslivet är väl differentierat med ca 3 800 företag varav många är internationellt verksamma. Kulturlivet är aktivt med bland annat Ystad teater, filmproduktion i Ystad Studios och den årliga internationella jazzfestivalen Ystad Sweden Jazz Festival.