2020-06-24 08:01Pressmeddelande

Ystad har fått skräpplockarstationer

SkräpplockarstationSkräpplockarstation

Lagom till de varma sommardagarna när många vistas utomhus har Ystads kommun satt upp skräpplockarstationer på utvalda platser i syfte att uppmuntra invånarna att plocka skräp.

Ystads kommun jobbar kontinuerligt med att minska nedskräpningen och i ett samarbete med Tikspac har nu avfallsenheten på kommunen tagit fram skräpplockarstationer som har satts upp på platser som Sandhammaren, Sandskogen, Marinan och Norra Promenaden. Stationerna är färgglada och innehåller plastpåsar så att du lätt kan plocka skräp på promenaden, i parken eller var du befinner dig. Påsen slängs sedan i närmaste papperskorg.

- Nedskräpning engagerar och vi ser att fler och fler väljer att plocka skräp när de är ute och promenerar. Vi vill därför uppmuntra och göra det lätt för Ystadsborna att plocka skräp och därmed minska miljöbelastningen och hindra skräpet från att hamna i havet, säger Emma Nilsson, miljöstrateg på Avfallsenheten i Ystads kommun.

2016 genomförde Ystads kommun två skräpmätningar tillsammans med Håll Sverige Rent. Resultatet visade att man hittar ca tre stycken fimpar, två stycken plastföremål och ett styck pappersföremål per tionde meter. Sedan dess har Ystads kommun testat olika sätt att uppmärksamma nedskräpningsproblematiken och minska nedskräpningen. 2018 utsåg Håll Sverige Rent Ystad till den tredje bästa kommunen i landet i arbetet mot nedskräpning.

- De nya skräpplockarstationerna är nästa steg i arbetet mot nedskräpning och vi hoppas att de ska bli uppskattade av Ystadsborna, säger Emma Nilsson.

Nya skräpmätningar kommer att genomföras 2020.

Inget försvinner – allt stannar kvar

Enligt organisationen Håll Sverige Rent så spelar faktiskt skräpets nedbrytningstider inte så jättestor roll utan skräpet finns ändå kvar i naturen så pass länge att både miljö, hav och djur skadas. Skräpet kanske försvinner ”för ögat” men finns kvar i naturen i hundratals år. Exempelvis så tar det ca 100tals år för plastpåsar och cigarettfimpar att brytas ned, och slänger man glasflaskor tar det 1 miljon år.

Tikspac

Tikspac är ett internationellt renhållningsföretag som tillsammans med företag och kommuner vill skapa engagemang genom att medvetandegöra nedskräpningen och underlätta upplockningen.

Placering av skräpplockarstationerna

• Lilleskog, 2 st (strand och promenad)
  • Sandhammaren, 1 st (strand)
  • Sandskogen, 1 st (strand)
  • Backaleden, 3 st (promenad, träning och park)
  • Edvinshem, 1 st (träning)
  • Erici lekplats, 1 st (barn)
  • Åfåran, 1 st (barn)
  • Marinan, 1 st (grillning)
  • Norra Promenaden, 1 st (fikarester/fester)

Emma Nilsson, miljöstrateg på Avfallsenheten i Ystads kommun
0411-57 70 86, emma.e.nilsson@ystad.se

Elin Jöryd, kommunikatör Avfallsenheten Ystads kommun, 0730-70 48 54, Elin.joryd@ystad.se

Om Ystads kommun

Ystad ligger på Sveriges sydkust med fyra mil sandstränder. Här finns goda färjeförbindelser både mot Bornholm och Polen och tåg till Malmö, Lund och Köpenhamn går varje halvtimma. E65 mot Malmö och Köpenhamn och vidare norrut är även en viktig förbindelse. Kommunen har drygt 30 000 invånare. En stor del av arealen är jordbruksmark men här finns även flera naturreservat och natura 2000-klassade områden, till exempel Ystad Sandskog alldeles bredvid stadskärnan och Sandhammaren i öster. Ystad är en regional kärna med sjukhus, polis, tingsrätt, men också många skolor i olika driftsformer, från förskolor till gymnasier och vuxenutbildning. Näringslivet är väl differentierat med ca 3 800 företag varav många är internationellt verksamma. Kulturlivet är aktivt med bland annat Ystad teater, filmproduktion i Ystad Studios och den årliga internationella jazzfestivalen Ystad Sweden Jazz Festival.