2020-09-29 05:31Pressmeddelande

Vem är kökets hjälte och nästa Resterkock?

Det är dags för den årligt återkommande mattävlingen Resterkocken. En tävling som prisar de bästa tankarna kring hur man på ett idérikt sätt kan ta tillvara på matrester och på så sätt minska matsvinnet. I Resterkocken uppmanas och utmanas barn och unga att använda sina sinnen och vara kreativa i köket.

Varje år slänger svenska hushåll drygt 900 000 ton matavfall. Nästan hälften av det som slängs är mat som hade kunnat ätas. De livsmedel som vi slänger mest av är frukt och grönsaker följt av kött, fisk, skaldjur och ägg samt bröd och bakverk.

– Ystads kommun har i flera år stöttat Resterkocken. Vi tycker att det är viktigt att uppmärksamma att mat oftast håller mycket längre än vad bäst-före-datumet anger, säger Andreas Johansson, miljöstrateg på Avfallsenheten i Ystads kommun. Att använda rester som du har hemma till att göra en ny maträtt gör gott både för plånboken och miljön.

Förra året var Svarteskolan i Ystads kommun med bland de vinnande bidragen.

– Vi hoppas att grundskolorna runt om i kommunen vill vara med i år igen, säger Andreas.

Så här går tävlingen till:
Laga något riktigt smaskigt av resterna i kylen, rädda mjölken med kort utgångsdatum eller leta fram förra årets grötris i skafferiet och gör ett supersmarrigt mellanmål. Fota, filma eller skriv ner receptet och voilà – du är en resterkock!

Vem kan tävla?
Barn och unga i grundskolan kan tävla enskilt eller i grupp med sitt bästa restrecept.

Fina priser:
Första pris i år är 10 000 kr till klass­kassan och andra pris 3 000 kr till klasskassan. Pris 3-24:e pris vinner presentkort till klassen från Matsmart.se (värde 900 kr/stycket).

Tävlingsperiod:
Tävlingen pågår mellan 1 oktober och 1 december 2020.

Vinn med hjälp av hjärtröster
Ett presentkort från Matsmart (värde 900 kr) tilldelas det tävlingsbidrag som fått flest hjärtröster! Dela länken till ert bidrag med föräldrar, vänner och andra elever på skolan för att få så många röster som möjligt!

Jury:
Sandra Mastio
Sandra vann Sveriges mästerkock 2015, driver restaurangen Mastio pizzeria i Malmö och är programledare i Timjan, tupp och tårta på SVT. Sandra är aktuell i "decenniets mästerkock" på TV4 i höst.

Malin Broman
Malin är kock och matstylist med utmärkelser som Årets Gastronomiska Medieprofil i Skåneland och Årets Matambassadör i Höganäs.

Erik Andersson
Erik driver den hållbara restaurangen SPILL i Malmö. Vinnare av bland annat Skånska Gastronomiprisets hållbarhetspris.

Fakta:
Om Resterkocken:
Kampanjen har som mål att minska matsvinnet i hushållen. Resterkocken riktar sig till barn och unga i grundskolan och har som mål att minska matsvinnet samt öka kunskapen om livsmedlens hållbarhet och användningsområden. Tävlingen är ett initiativ från Sysav, NSR, NÅRAB, VIVAB och LSR samt Svenljunga och Kristianstad

För ytterligare information
Andreas Johansson, miljöstrateg på Avfallsenheten på Ystads kommun, 0761-16 29 86, andreas.johansson@ystad.se

Presskontakt
Elin Jöryd, kommunikatör på Avfallsenheten på Ystads kommun, 0730-70 48 54, elin.joryd@ystad.se

Om Ystads kommun

Ystad ligger på Sveriges sydkust med fyra mil sandstränder. Här finns goda färjeförbindelser både mot Bornholm och Polen och tåg till Malmö, Lund och Köpenhamn går varje halvtimma. E65 mot Malmö och Köpenhamn och vidare norrut är även en viktig förbindelse. Kommunen har drygt 30 000 invånare. En stor del av arealen är jordbruksmark men här finns även flera naturreservat och natura 2000-klassade områden, till exempel Ystad Sandskog alldeles bredvid stadskärnan och Sandhammaren i öster. Ystad är en regional kärna med sjukhus, polis, tingsrätt, men också många skolor i olika driftsformer, från förskolor till gymnasier och vuxenutbildning. Näringslivet är väl differentierat med ca 3 800 företag varav många är internationellt verksamma. Kulturlivet är aktivt med bland annat Ystad teater, filmproduktion i Ystad Studios och den årliga internationella jazzfestivalen Ystad Sweden Jazz Festival.