2020-11-16 13:24Pressmeddelande

Välkommen på prisutdelning av Ystads kommuns kulturpriser

Börje Lindberg, Ystads kommuns kulturpris 2020. Foto: Susanne DurlindBörje Lindberg, Ystads kommuns kulturpris 2020. Foto: Susanne Durlind

Pressen är välkommen att delta och bevaka uppvaktningen under förutsättning att rekommenderat avstånd hålls.

Kulturpris

Onsdag den 25 november kl. 14 uppvaktar vi årets kulturpristagare Börje Lindberg i pristagarens hem och ateljé i Glemmingebro.

Kulturstipendium

Onsdag kl. 16.15 uppvaktar vi årets kulturstipendiat Filip Jönsson i ett digitalt möte. Kontakta Susann Roos för mer info om ni vill vara med (på länk eller på plats).

Eldsjäl

Onsdag den 18 november uppvaktar vi årets kultureldsjäl Anita Svensson. Vi möts på konstmuseet kl. 14 för att överlämna konstverk, presenter och läsa upp motiveringen.

Kontakt: Susann Roos, kulturutvecklare, Ystads kommun, 0411-57 71 40, 0709-47 71 40, susann.roos@ystad.se

Ystads kommuns kulturpris 2020

Ystads kommuns kulturpris är instiftat för att belöna en samlad kulturgärning som bidragit till att berika kulturlivet i Ystads kommun. Kulturpriset uppgår till 35 000 kr.

Börje Lindberg - konstnären som aldrig slutar att inspirera. Med ungdomlig nyfikenhet tar han sig orädd an livet, konsten och samtalet. I sitt breda konstnärskap belyser han samhällsutveckling och människans varande med ett emotionellt djup som inte lämnar någon oberörd. Fast förankrad i den skånska myllan har Lindberg haft stor betydelse för kulturlivet. Med ett aldrig sviktande engagemang har han ständigt initierat nya projekt och samarbeten.

Foto: Susanne Durlind

Ystads kommuns kulturstipendium 2020

Ystads kommuns kulturstipendium är instiftat som en uppmuntran till antingen en ung kulturutövare eller till en förening/organisation som arbetar för kultur för unga inom Ystads kommun. Kulturstipendiet uppgår till 10 000 kr.

Filip Jönsson har ett brinnande intresse för teater. Han har utforskat de flesta roller i teaterns värld – som skådespelare, regissör, manusförfattare och producent. Han har stor del i utvecklingen av Sommarteatern i Ystad där han också med sin positiva energi inspirerat yngre förmågor att utvecklas. Efter engagemang i till exempel studentspex, Lundakarneval, Comedy Art Theatre har han nu på första försöket blivit antagen till Teaterhögskolan i Stockholm. Med stipendiet vill vi uppmuntra Filip att fortsätta det fina arbetet och sikta mot att nå sina mål.

Foto: Marit Lasson

Kultureldsjäl 2020

Ystads kommuns kultureldsjäl. Utmärkelsen ska gå till en person som har påverkat och främjat kulturlivet i Ystad på ett positivt sätt. Eldsjälen visar ett engagemang utöver det vanliga och brinner för kultur och för att människor ska kunna ta del av kultur. Generöst och osjälviskt skapar eldsjälen förutsättningar för gemenskap och glädje för andra. Kultureldsjälen får en personlig gåva till ett värde av c:a 2000 kr samt ett särskilt för detta ändamål utvalt grafiskt blad av en lokal konstnär.

Anita Svensson bidrar med stort engagemang till ett rikare kulturliv i Ystads kommun och till att fler människor får möjlighet att möta olika kulturyttringar. Konst, musik och människors lika värde är grundbulten i Anitas ideella arbete och hon är aktiv i allt från jazzfestival, konstförening och Zonta för kvinnors rättigheter.

Anita är en av de drivande krafterna bakom Ystads skulpturparks app och audioguide, ett arbete som synliggör och gör Ystads offentliga skulpturer mer tillgängliga för allmänheten. Med stor kunnighet och varsam hand lotsar hon nyfikna åhörare på uppskattade guidade turer.

Vi ser med glädje fram emot fler kreativa initiativ som fortsätter att berika vårt kulturliv!

Foto: Susanne Durlind

Om Ystads kommun

Ystad ligger på Sveriges sydkust med fyra mil sandstränder. Här finns goda färjeförbindelser både mot Bornholm och Polen och tåg till Malmö, Lund och Köpenhamn går varje halvtimma. E65 mot Malmö och Köpenhamn och vidare norrut är även en viktig förbindelse. Kommunen har drygt 30 000 invånare. En stor del av arealen är jordbruksmark men här finns även flera naturreservat och natura 2000-klassade områden, till exempel Ystad Sandskog alldeles bredvid stadskärnan och Sandhammaren i öster. Ystad är en regional kärna med sjukhus, polis, tingsrätt, men också många skolor i olika driftsformer, från förskolor till gymnasier och vuxenutbildning. Näringslivet är väl differentierat med ca 3 800 företag varav många är internationellt verksamma. Kulturlivet är aktivt med bland annat Ystad teater, filmproduktion i Ystad Studios och den årliga internationella jazzfestivalen Ystad Sweden Jazz Festival.