2021-09-22 13:20Pressmeddelande

Trendbrott för Ystad i Svenskt Näringslivs rankning

Uteservering på gågatan i Ystad. Foto: Ystads kommun

Den 22 september var det dags för Svenskt Näringsliv att presentera årets rankning. Ystad placerar sig på plats 81, vilket innebär en förbättring av tio platser jämfört med förra året.
– I år gör vi ett trendbrott efter tre års tapp och är återigen på den övre tredjedelen i landet, närmare bestämt plats 81, vilket innebär att vi klättrat 10 platser, säger Randi Graungaard, kommundirektör i Ystads kommun och en av de som följde Svenskt Näringslivs livesändning.

Svenskt Näringslivs årliga rankning består av enkätsvar från företagare och statistik som har inhämtats från SCB och UC.

– Marknad och Näringslivsavdelningen har fått i uppdrag att ta fram en ny Näringslivsstrategi och vi tror mycket på hur vi därmed kan växla upp arbetet ytterligare och att vi gemensamt i kommunen kan sträva efter att skapa förutsättningar för ett bra företagsklimat. Vi är inte nöjda utan vill tillbaka till topp 10 procent i landet, säger Kristina Bendz, kommunalråd i Ystad.

Ystads kommun befann sig 2017 på plats 25. Sedan dess har många kommuner växlat upp och under 2021 har Ystad klättrat i det sammanfattande omdömet.

– Det känns fantastiskt bra att vi idag får bekräftat att hårt arbete lönar sig och denna bekräftelse från företagare ger energi i vårt fortsatta arbete. Nu ser vi fram emot att analysera resultaten och implementera detta i vår nya näringslivsstrategi för att skapa ett riktigt bra företagsklimat nu och i framtiden, säger Johan Österberg, marknads- och näringslivschef i Ystads kommun.

Fakta
Syftet med Svenskt Näringslivs rankning är att visa var i Sverige det är mest gynnsamt att starta och driva företag. 2021 års rankning utgörs till två tredjedelar av enkätsvar från 32 000 företagare. I den sista tredjedelen vägs även in statistiska faktorer från SCB och UC. På www.foretagsklimat.se visas hela rankninglistan.

Om Ystads kommun

Ystad ligger på Sveriges sydkust med fyra mil sandstränder. Här finns goda färjeförbindelser både mot Bornholm och Polen och tåg till Malmö, Lund och Köpenhamn går varje halvtimma. E65 mot Malmö och Köpenhamn och vidare norrut är även en viktig förbindelse. Kommunen har drygt 30 000 invånare. En stor del av arealen är jordbruksmark men här finns även flera naturreservat och natura 2000-klassade områden, till exempel Ystad Sandskog alldeles bredvid stadskärnan och Sandhammaren i öster. Ystad är en regional kärna med sjukhus, polis, tingsrätt, men också många skolor i olika driftsformer, från förskolor till gymnasier och vuxenutbildning. Näringslivet är väl differentierat med ca 3 800 företag varav många är internationellt verksamma. Kulturlivet är aktivt med bland annat Ystad teater, filmproduktion i Ystad Studios och den årliga internationella jazzfestivalen Ystad Sweden Jazz Festival.