2020-10-27 12:01Pressmeddelande

Roger Larsson ny t f kommundirektör i Ystads kommun

Nu är det klart att Roger Larsson blir ny t f direktör i Ystads kommun. Han börjar den 2 november.

Roger Larsson har lång erfarenhet av att vara kommundirektör eftersom han har varit detsamma i Sjöbo kommun under många år. Hans förordnande börjar den 2 november och pågår i första hand till den 31 januari på 50 %.

Parallellt med Roger Larssons förordnande fortsätter arbetet med att rekrytera en ordinarie kommundirektör.

– Det känns bra att vi så snabbt har fått en så rutinerad person som Roger Larsson på plats. Att rekrytera en ny ordinarie kommundirektör tar sin tid. Det är mycket som ska stämma och sedan ska vederbörande också få tid på sig att lämna sitt nuvarande jobb, säger Clas Martinson, nuvarande t f kommundirektör och HR-chef i Ystads kommun.

För ytterligare information:

Clas Martinsson, HR-chef Ystads kommun, 0709-47 72 33

Presskontakt:
Kristian Ördell, kommunikatör Ystads kommun, 0709-47 79 80

Om Ystads kommun

Ystad ligger på Sveriges sydkust med fyra mil sandstränder. Här finns goda färjeförbindelser både mot Bornholm och Polen och tåg till Malmö, Lund och Köpenhamn går varje halvtimma. E65 mot Malmö och Köpenhamn och vidare norrut är även en viktig förbindelse. Kommunen har drygt 30 000 invånare. En stor del av arealen är jordbruksmark men här finns även flera naturreservat och natura 2000-klassade områden, till exempel Ystad Sandskog alldeles bredvid stadskärnan och Sandhammaren i öster. Ystad är en regional kärna med sjukhus, polis, tingsrätt, men också många skolor i olika driftsformer, från förskolor till gymnasier och vuxenutbildning. Näringslivet är väl differentierat med ca 3 800 företag varav många är internationellt verksamma. Kulturlivet är aktivt med bland annat Ystad teater, filmproduktion i Ystad Studios och den årliga internationella jazzfestivalen Ystad Sweden Jazz Festival.