2022-06-20 05:30Pressmeddelande

Nyutexaminerade gymnasieingenjörer!

Den 14 juni hade vi examen för våra gymnasieingenjörer som läst det fjärde teknikåret. De ska alla börja jobba efter examen eller plugga till hösten. Tre av dem fortsätter direkt inom branschen för fjärde teknikåret och några av dem har kontakt med rekryteringsföretaget Hireq för att hitta anställningar som gymnasieingenjörer.

Företagen där våra elever gjort sin APL (arbetsplatsförlagt lärande):

Ludwig – BLS Industries (Ystad)
Svante – BLS Industries (Ystad)
Anton – Vossloh (Ystad)
Irma – Swegon (Tomelilla)
Frida – HydX (Ystad)
Otto – Swegon (Tomelilla)
Aleksander – Plasman (Simrishamn)

Frida blev erbjuden en tillsvidareanställning som Design Engineer på HydX efter sin APL (arbetsplatsförlagt lärande). Hon börjar jobba där efter sommaren.

Otto som gjorde sin APL på Swegon i Tomelilla, kommer att jobba som montör under sommaren. Swegon har som policy att alla anställda ska börja jobba på golvet som montör, för att sedan kunna ta sig vidare inom företaget.

Irma kommer i augusti att flytta till Kentucky i USA för att spela fotboll och plugga på college. Irma har fått ett fotbollsstipendium för ett år. Därefter har Irma planer på att fortsätta studera till Mekatronikingenjör på en högskola i Sverige.

ystadgymnasium.se: https://www.ystadgymnasium.se/examen-for-vara-gymnasieingenjorer/

Om Ystads kommun

Ystad Gymnasium ligger mitt i Ystads stadskärna och vi har utbildat ungdomar sedan år 1913! Vi erbjuder många olika gymnasieprogram, både högskoleförberedande, yrkesprogram, gymnasiesärskola och introduktionsprogram. https://www.ystadgymnasium.se

Annajohanna Thuresson