2022-05-05 13:38Pressmeddelande

Nyheter på Ystad Gymnasium

Technician Summer Camp under sommarlovet 20-23 juni
Under 4 dagar kan elever som går i årskurs 8 (ska börja 9:an efter sommarlovet) anmäla sig till Technician Summer Camp på Fordons- och transportprogrammet. Vi erbjuder detta som ett tillfälle för elever som är intresserade av bilar och maskiner, att få prova på hur det är hos oss på Fordons- och transportprogrammet.
Läs mer och gör en anmälan här: https://www.ystadgymnasium.se/techcamp/

Kontaktperson är Per Kristiansson, lärare på Fordon och transport
per.kristiansson(a)edu.ystad.se, 0724- 67 63 83

11 maj konsert på Ystads Teater av Estetiska programmet + Hantverksprogrammet
Kom och se den sista föreställningen av eleverna på Estetiska programmet, kl 18.00 den 11 maj.
Estetik & media anordnar röda mattan för att få en galakänsla. Kom finklädda och få en intervju, ta något att dricka och mingla. Förutom en glamorös galakänsla bidrar mediaeleverna med fotoutställning, dokumentärfilm m.m.
Musikelever kommer att bjuda på musik från vitt skilda genrer då varje elev har valt en egen låt att framföra tillsammans med sina kompmusiker. Hantverksprogrammets elever från Hår- och makeupstylist står för smink, frisyrer och scenkläder.
Läs mer här: https://www.facebook.com/events/503252961513784?ref=newsfeed

Omvalsperioden är igång 25/4-15/5
Nu har ungdomar möjlighet att ändra i sitt gymnasieval om de känner efter den preliminära antagningen, att deras val inte blev helt rätt. Tänk på att göra omvalet måste vara gjort innan den 15 maj, för efter den 15 maj räknas omvalet som en "sen ansökan". Då gäller andra regler.

Hotell- och turimsprogrammet startar igen
Vi är väldigt glada att berätta att vi hade ett högt söktryck till Hotell- och turismprogrammet i årets gymnmasieval. Därför har nu gymnasienämnden beslutat att programmet startar igen till hösten 2022!
Läs om programmet här: https://www.ystadgymnasium.se/program/hotell-och-turism-programmet/

Ansökan är öppen för Fjärde teknikåret
Frida som alldeles snart tar examen från Fjärde teknikåret i juni 2022, har redan fått en anställning på ett företag i Ystad som vi samarbetar med i utbildningen. Mer info kommer snart!

Mellan den 25/4-15/5 görs ansökan via skånegy.se. För att vara behörig att söka måste du ha en gymnasieexamen från ett Teknikprogram och vara högst 22 år vid ansökningstillfället.
Läs mer om programmet här: https://www.ystadgymnasium.se/program/fjarde-teknikaret-t4-gymnasieingenjor/

Om Ystads kommun

Ystad Gymnasium ligger mitt i Ystads stadskärna och vi har utbildat ungdomar sedan år 1913! Vi erbjuder många olika gymnasieprogram, både högskoleförberedande, yrkesprogram, gymnasiesärskola och introduktionsprogram. https://www.ystadgymnasium.se

Annajohanna Thuresson