2023-05-30 12:24Pressmeddelande

Nu startar Ystads kusträddardagar

Familj plockar skräp längs kusten.

Den svenska kusten svämmar över av skräp. Det flyter i land skräp varje timme, varje dag, året om. Därför genomför Håll Sverige Rent nu kampanjen Kusträddarna – sommarens största skräpplockning längs kuster och stränder, där tiotusentals personer beräknas hjälpa till att plocka upp tonvis med skräp.

I samband med Världshavsdagen den 8 juni bjuder Ystads kommun i samarbete med Håll Sverige Rent in till en Kusträddarvecka den 4–11 juni, då vi plockar skräp längs kuster och stränder. Det är premiär för Ystads deltagande i kampanjen, men nationellt är det sjunde året i rad som Kusträddarna genomförs, och bara förra året plockades 170 ton skräp runt om i landet.

Håll Sverige Rent uppmanar nu allmänheten, företag och kommuner att engagera sig i kampanjen och vara en del av lösningen på nedskräpningen av våra hav. Förra året deltog över 56 000 kusträddare utspridda i 287 av Sveriges 290 kommuner.

Alla som vill vara med och göra en insats för havet kan enkelt bli kusträddare på Kusträddarna (hsr.se)

Fakta om skräp i haven

Marin nedskräpning är ett globalt problem som inte känner några nationella gränser. Forskare tror att det finns mer än 75–199 miljoner ton plast i våra hav och varje år tillkommer 5–13 miljoner ton plast. Och det växer snabbt: på sextio år har plastproduktionen i världen ökat lavinartat, och det märks i våra hav, där gigantiska mängder ansamlas.

94 procent av all plast i haven syns inte, utan ligger på havsbotten.

Fakta om Ystads kusträddardagar

Ystads kusträddardagar pågår den 4–11 juni 2023. Så här går det till att delta i kampanjen:

• Anmäl dig på hsr.se/kustraddarna.
  • Hitta en skräpig plats att plocka på. Det kan vara en kuststräcka vid havet, en strand, klippa eller vid en insjö.
  • Dra på dig skräpplockarhandskar och börja plocka. Fyll så många påsar du kan. Tänk på att inte störa fåglar.
  • Ta hand om ditt insamlade skräp. Förpackningar av papper, glas, metall och plast sorterar ni för återvinning. Det som inte går att sortera kastas i restavfallet (den vanliga soppåsen). Skulle era sopkärl bli fulla så sätter ni ut skräpplockarpåsarna vid kärlen, så hämtas dessa samtidigt som ordinarie tömning. Kontakta då kundservice (0411-57 77 77, tekniska@ystad.se) på Tekniska avdelningen och berätta hur många påsar det är.
  • Rapportera in hur många påsar och säckar du samlat in på hsr.se/kustraddarna.
  • Fotografera gärna allt skräp du samlat in och dela på dina sociala kanaler för att uppmuntra fler till att gå med! Använd gärna #HållSverigeRent

Familjedag med skräpplockning

Ystads kusträddarvecka startar med en gemensam skräpplockning och trevliga aktiviteter för hela familjen söndagen den 4 juni. Bland annat kommer barnen att kunna få träffa den livs levande sjöjungfrun Athiraa och få ansiktsmålning. Marietorps naturskola är också på plats. Ta gärna med picknick. Välkomna!

Plats: Midsommarängen, vid Ystad Saltsjöbad
Tid: Söndagen 4 juni kl. 11–13
Arrangörer: Avfallsenheten i Ystads kommun, Marietorps naturskola och Håll Sverige Rent.

Om Ystads kommun

Ystad ligger på Sveriges sydkust med fyra mil sandstränder. Här finns goda färjeförbindelser både mot Bornholm och Polen och tåg till Malmö, Lund och Köpenhamn går varje halvtimma. E65 mot Malmö och Köpenhamn och vidare norrut är även en viktig förbindelse. Kommunen har drygt 30 000 invånare. En stor del av arealen är jordbruksmark men här finns även flera naturreservat och natura 2000-klassade områden, till exempel Ystad Sandskog alldeles bredvid stadskärnan och Sandhammaren i öster. Ystad är en regional kärna med sjukhus, polis, tingsrätt, men också många skolor i olika driftsformer, från förskolor till gymnasier och vuxenutbildning. Näringslivet är väl differentierat med ca 3 800 företag varav många är internationellt verksamma. Kulturlivet är aktivt med bland annat Ystad teater, filmproduktion i Ystad Studios och den årliga internationella jazzfestivalen Ystad Sweden Jazz Festival.

Julia Persson