2024-01-29 06:10Pressmeddelande

Många nyheter på Ystad Gymnasium!

Ystad Gymnasium.png

Det händer massor för Ystad Gymnasium i januari, februari och mars 2024. I detta nyhetsbrev har vi samlat ett gäng events som ligger i pipeline! Längre fram i vår händer det mer, vi är en aktiv skola. Håll utkik på vår hemsida 😀

🔹 25/1 Stylistklippet öppnar för kunder igen
Stylistklippet drivs av elever på Hantverksprogrammet och är elevernas verkliga salongsmiljö där de får öva praktiskt på riktiga kunder med kundmottagning. Här kan du få en ny frisyr, färg och slingor. Hitta våra öppettider här Stylistklippet » Ystad Gymnasium

🔹 31/1 handla av UF-företagere på UF-mässa i Simrishamn
Vad är en UF-företagare? Jo, det är elever som driver UF-företag i samband med sina gymnasiestudier. Eleverna från Ystad Gymnasium kommer från Ekonomiprogrammet och Försäljnings- och serviceprogrammet.
UF-Mässan är ett samarbete mellan kommunerna Ystad, Tomelilla och Simrishamn. Deltagande skolor är Ystad Gymnasium, Fria Läroverken, Bollerup Naturbruksgymnasium och Nova Gymnasium.

Mässan är öppen för besökare mellan kl 10.00-14.00. Vi finns på Marint Centrum i Simrishamn. Läs mer om mässan här: Välkommen att handla av UF-företagare på UF-mässan 2024 » Ystad Gymnasium

🔹 31/1 Öppet hus på Ystad Gymnasium
Vi öppnar upp dörrarna för nyfikna nior som bara har några dagar kvar till att göra sitt gymnasieval
Här finns mer info om Öppet hus: Öppet Hus » Ystad Gymnasium

🔹 31/1 Fordons- och transportprogrammet tävlar om bästa tips
Fordons- och transportprogrammet tävlar om möjligheten att vinna 60 000 kr, där tävlingen består av att dela med sig av sina bästa tips på att rekrytera elever.
Filmen som vi tävlar med ser ni här: Elever, lärare och näringslivet berättar om Technician Summer Camp (youtube.com)

🔹 2/2 Stadsfinal i Kockduellen på Risselmagasinet
 Vi arranger stadsfinal i Kockduellen på Risselmagasinet i Ystad. Fem lag från 8:an och 9:an på högstadieskolor i närheten kommer att tävla mot varandra i gymnasieelevernas utbildningskök. Ungdomarna får en utmaning att tillaga en varmrätt utifrån en råvarukorg som branschorganisationen Visita satt ihop. Huvudråvaran i år är fortfarande hemlig. Juryn består av Grändens mat och Hotell Mossbylund.
Stadsfinalen pågår mellan kl 9.00-12.00, fredagen den 2 februari.
Info om Stadsfinalen i Kockduellen: Vad är kockduellen? | Världens Jobb! (varldensjobb.se)

🔹 2/2 Framtidsutställning om framtidens mat och dryck år 2124
Eleverna i årskurs 1 på Restaurang- och livsmedelsprogrammet är utställare och tar med er på resan till 6 möjliga framtider för vår värld där somliga är utopiska och näst in till magiska medan andra är direkt skrämmande…
Utställningen cirkulerar naturligtvis lite extra kring livsmedel och hur människan får i sig det livsnödvändiga bränslet mat och dryck för att överleva. Utöver att ni har med er era vässade öron, skarpa ögon och nyfikna hjärnor så behöver ni också förbereda era smak- och luktsinne på hur framtiden kan komma att smaka!

Utställningen är öppen från 12.00-14.00. Hantverkshuset, både i och utanför biblioteket men även i salar runt om.

🔹 3-4/2 YG Cup arrangeras av elever från NIU fotboll
Ystad Gymnasium Cup arrangeras av elever från NIU (Nationell idrottsutbildning fotboll) i årskurs 3. Turneringen är en slutuppgift i vår kurs som behandlar ledarskap och arrangörskap. Vi arrangerar en turnering där både tjejer och killar i åldrarna 8-12, träffas för att spela fotboll och ha skoj. YG Cup - Fotboll » Ystad Gymnasium

🔹 4/2 Öppet hus för Naturbruksprogrammet på Ystad djurpark
Välkommen till Ystad djurpark för att få veta mer om Naturbruksprogrammet. Lärare och elever berättar om gymnasieprogrammet och visar dig runt i djurparken. Djurparken kommer att vara din skolmiljö, där en stor del av utbildningen sker tillsammans med alla djur. Vi kommer att till största delen vara utomhus under Öppet hus. Öppet Hus Naturbruksprogrammet » Ystad Gymnasium

🔹 9/2 Lunchservering öppnar för allmänheten på Risselmagasinet
Risselmagasinet är vår restaurang som drivs av våra elever. Hos oss kan boka bord för att äta både frukost, lunch och trerättersmenyer.
Eleverna som driver restaurangen studerar på Restaurang- och livsmedelsprogrammet och på Nationella programmet under Anpassad gymnasieskola med inriktning Hotell, restaurang och bageri.
Här lär vi oss att laga mat och servera. Se vår meny här Restaurang Risselmagasinet » Ystad Gymnasium

🔹 15/2 Gymnasievalet stänger!
Sista dagen för 9:orna att gör sitt gymnasieval! Hem - Skånegy (skanegy.se)

🔹 28/2 Rekryteringsmässa på Ystad Gymnasium med Näringsliv Ystad
Olika företag från näringslivet i Ystad kommer till Ystad Gymnasium för att skapa intresse för branscherna och för att rekrytera ny personal. En möjlighet för våra ungdomar att hitta sommarjobb eller extrajobb som kan leda vidare in i framtiden.
Läs mer här: Marknad & Näringsliv (@naringslivystad) • Foton och videor på Instagram

Utlands-APL på Madeira, Wien och Berlin

I mars 2024 reser flera elever på utlands-APL (praktik) inom våra Erasmus+-projekt.
Elever från Barn- och fritidsprogrammet och Vård- och omsorgsprogrammet reser till Berlin.

Elever från Vård- och omsorgsprogrammet och Naturbruksprogrammet reser till Madeira och Barn- och fritidsprogrammet reser till Wien.

Och ännu lite längre fram i vår åker även elever från Försäljnings- och serviceprogrammet till Norge på utlands-APL.

Varmt välkommen till Ystad Gymnasium!

Om Ystads kommun

Ystad Gymnasium ligger mitt i Ystads stadskärna och vi har utbildat ungdomar sedan år 1913!

Vi erbjuder många olika gymnasieprogram, både högskoleförberedande, yrkesprogram, anpassad gymnasieskola och introduktionsprogram.

Annajohanna Thuresson
Marknadsstrateg Ystad Gymnasium