2022-05-12 09:10Pressmeddelande

Gratis digital bilderbokstjänst för förskolebarn

Nu kan förskolebarnen i Ystads kommuns förskolor ta del av samma böcker hemma som förskolan läser.

De förskolor som drivs i kommunens regi använder sedan 2018 en digital bilderbokstjänst som heter Polyglutt. Tjänsten består av noga utvalda bilderböcker med text på svenska, över 2000 inläsningar på ett femtiotal språk samt böcker med TAKK, teckenspråk och syntolkning.

Gratis för vårdnadshavare

Nu erbjuder kommunen en kostnadsfri tilläggstjänst för vårdnadshavarna, Polyglutt Home Access, så att barnen kan ta med läsupplevelsen hem. Forskning visar att barn som får ta del av högläsning hemma och som får samtala om innehållet har ett stort försprång i språkkunskap och ordförråd när de kommer upp i skolåldern.

Fortsätta läsupplevelsen hemma

Polyglutt Home Access ger vårdnadshavare möjligheten att fortsätta väcka sitt barns läsintresse, träna modersmål och stimulera språkutvecklingen hemma – helt gratis. De kan läsa eller lyssna tillsammans, utifrån sitt barns förutsättningar. Tjänsten fungerar på mobiltelefon, iPad, Androidplattor och i webbläsare.

– Nu kan barnen i Ystads kommuns förskolor äntligen ta med läslyssningen hem och dela de magiska stunderna som en bok kan skapa, tillsammans med föräldrar och syskon, säger Anki Klinga, utvecklingsledare på Kultur- och utbildningsförvaltningen.

Visning

Tisdagen den 17 maj är vårdnadshavare välkomna på visning av Polyglutt Home Access, där de får lära sig hur tjänsten fungerar. Press och media är också välkomna vid detta tillfälle.

Datum: 17 maj kl 17.30 och 18.30
Plats: ”Bokskogen”, Ystads bibliotek
Ingen anmälan krävs.

Kontaktperson:
Anki Klinga
utvecklingsledare på Kultur- och utbildningsförvaltningen
ann-christine.klinga@ystad.se

Om Ystads kommun

Ystad ligger på Sveriges sydkust med fyra mil sandstränder. Här finns goda färjeförbindelser både mot Bornholm och Polen och tåg till Malmö, Lund och Köpenhamn går varje halvtimma. E65 mot Malmö och Köpenhamn och vidare norrut är även en viktig förbindelse. Kommunen har drygt 30 000 invånare. En stor del av arealen är jordbruksmark men här finns även flera naturreservat och natura 2000-klassade områden, till exempel Ystad Sandskog alldeles bredvid stadskärnan och Sandhammaren i öster. Ystad är en regional kärna med sjukhus, polis, tingsrätt, men också många skolor i olika driftsformer, från förskolor till gymnasier och vuxenutbildning. Näringslivet är väl differentierat med ca 3 800 företag varav många är internationellt verksamma. Kulturlivet är aktivt med bland annat Ystad teater, filmproduktion i Ystad Studios och den årliga internationella jazzfestivalen Ystad Sweden Jazz Festival.