2023-06-05 08:10Pressmeddelande

Farligt Avfall-bilen rullar in i Ystad

Farligt avfall-bilen kommer till Ystad

Samlar du gamla batterier i byrån? Ta chansen att rensa ut ditt farliga avfall som gamla batterier, mobiler, lampor, lysrör, leksaker, nagellack och färg. Allt detta och mer kan du lämna till Farligt Avfall-bilen – helt gratis.

–  Vi samlar in det farliga avfallet separat för att ta om hand om det på ett miljöriktigt sätt. Det får inte spolas ner i avloppet eller läggas i den vanliga soppåsen, säger Emma Nilsson, miljöstrateg på Ystads kommun.

När kommer vi till dig?

I år testar vi ett par nya adresser som bilen stannar på, och den 13 juni är det dags för både Bärgatan och Syrénvägen i Ystad att få besök av Farligt avfall-bilen. Hela turlistan med alla stopp finns här: Farligt Avfall-bilen 2023 - Ystads kommun

Bli påmind via SMS

Är det svårt att komma ihåg när bilen kommer? Få en påminnelse i mobilen dagen innan Farligt avfall-bilen kommer till Ystad genom att Sms:a sysavystad till 71350. Att starta tjänsten kostar som ett vanligt sms.

Välkommen att lämna bland annat:

• Sprayflaskor, till exempel hårspray och spraydeodorant
  • Bekämpningsmedel
  • Kemikalier
  • Diverse oljor
  • Färg-, lack- och limrester och nagellack
  • Kvicksilverhaltiga material, till exempel äldre febertermometrar
  • Lösningsmedel
  • Rengöringsmedel
  • Småbatterier och bilbatterier
  • Elavfall och småelektronik upp till en mikrovågsugns storlek

Vill du veta mer om Farligt Avfall-bilen? Gå in på www.sysav.se/farligtavfallbilen

Om Ystads kommun

Ystad ligger på Sveriges sydkust med fyra mil sandstränder. Här finns goda färjeförbindelser både mot Bornholm och Polen och tåg till Malmö, Lund och Köpenhamn går varje halvtimma. E65 mot Malmö och Köpenhamn och vidare norrut är även en viktig förbindelse. Kommunen har drygt 30 000 invånare. En stor del av arealen är jordbruksmark men här finns även flera naturreservat och natura 2000-klassade områden, till exempel Ystad Sandskog alldeles bredvid stadskärnan och Sandhammaren i öster. Ystad är en regional kärna med sjukhus, polis, tingsrätt, men också många skolor i olika driftsformer, från förskolor till gymnasier och vuxenutbildning. Näringslivet är väl differentierat med ca 3 800 företag varav många är internationellt verksamma. Kulturlivet är aktivt med bland annat Ystad teater, filmproduktion i Ystad Studios och den årliga internationella jazzfestivalen Ystad Sweden Jazz Festival.

Julia Persson