2022-03-14 08:14Pressmeddelande

Farligt Avfall-bilen rullar igen!

Efter ett uppehåll på två år kommer Farligt Avfall-bilen snart till Ystad igen. Den 22 mars kan Ystadsborna lämna sitt farliga avfall till bilens kemist, först på Österportstorg och sedan på Missunnavägen. Under året kommer Farligt Avfall-bilen även att besöka Nybrostrand, Löderup och Svarte.

Farligt Avfall-bilen är en specialutrustad lastbil med chaufför och kemist. Här kan hushållen kostnadsfritt lämna sitt farliga avfall och mindre elavfall. Efter två års uppehåll på grund av Corona-pandemin börjar bilen nu köra igen. Emma Nilsson, miljöstrateg på Ystads kommun, förväntar sig många besökare:

-Farligt Avfall-bilen har alltid varit väldigt populär bland kommuninvånarna och det blir ofta kö för att lämna sitt farliga avfall till bilens kemist. Efter två års uppehåll förväntar vi oss många besökare när bilen nu börjar köra igen. Ett tips är att inte komma precis när Farligt Avfall-bilen öppnar, utan att vänta en stund. Bilen står ju kvar i en timme!

Sysav och kommunen samarbetar för Farligt Avfall-bilen ska rulla, för att underlätta för kommuninvånarna att sortera sitt farliga avfall på rätt sätt.

-Det är viktigt att sortera sitt farliga avfall rätt så att vi kan ta om hand om det på ett miljöriktigt sätt. Det får absolut inte spolas ner i avloppet eller läggas i den vanliga soppåsen, säger Emma Nilsson.

Den 22 mars kommer Farligt Avfall-bilen till Österportstorg klockan 17 och sedan till Missunnavägen 11 klockan 18.30. Den 14 juni besöker Farligt Avfall-bilen Nybrostrand och Löderup och den 30 augusti är det Svartes tur att få besök av den populära bilen. Farligt avfall-bilen återvänder sedan till Ystad den 15 september.

Till Farligt Avfall-bilen kan du bland annat lämna:

• Sprayflaskor hårspray och spraydeodorant
  • Bekämpningsmedel
  • Kemikalier
  • Diverse oljor
  • Färg-, lack- och limrester och nagellack
  • Kvicksilverhaltiga material och äldre febertermometrar
  • Lösningsmedel
  • Rengöringsmedel
  • Småbatterier och bilbatterier
  • Elavfall och småelektronik upp till en mikrovågsugns storlek

SMS-påminnelse

Bli påmind via SMS när Farligt Avfall-bilen kommer. Smsa sysavystad till 71350. Start av prenumeration kostar som ett vanligt sms.

Vill du veta mer om Farligt Avfall-bilen gå in på www.sysav.se/farligtavfallbilen

Emma Nilsson, miljöstrateg, Avfallsenheten, Ystads kommun

emma.e.nilsson@ystad.se

Om Ystads kommun

Ystad ligger på Sveriges sydkust med fyra mil sandstränder. Här finns goda färjeförbindelser både mot Bornholm och Polen och tåg till Malmö, Lund och Köpenhamn går varje halvtimma. E65 mot Malmö och Köpenhamn och vidare norrut är även en viktig förbindelse. Kommunen har drygt 30 000 invånare. En stor del av arealen är jordbruksmark men här finns även flera naturreservat och natura 2000-klassade områden, till exempel Ystad Sandskog alldeles bredvid stadskärnan och Sandhammaren i öster. Ystad är en regional kärna med sjukhus, polis, tingsrätt, men också många skolor i olika driftsformer, från förskolor till gymnasier och vuxenutbildning. Näringslivet är väl differentierat med ca 3 800 företag varav många är internationellt verksamma. Kulturlivet är aktivt med bland annat Ystad teater, filmproduktion i Ystad Studios och den årliga internationella jazzfestivalen Ystad Sweden Jazz Festival.

Miljöstrateg
Emma Nilsson