2021-05-18 06:39Pressmeddelande

12000 nya hem åt pollinerare när Ystadbostäder stöttar ekosystemtjänst

I år får alla som har balkong eller uteplats hos Ystadbostäder ett litet insektshotell att pyssla ihop själv och sätta i en kruka.

- Mot slutet av sommaren hoppas vi att alla som fått insektshotellen har monterat dem, i så fall lyckas vi tillsammans skapa nya små bon till totalt 12 000 pollinerare. I tillägg kommer vi att montera större insektshotell på de gårdar där hyresgästerna inte har möjlighet till egna insektshotell, berättar Ystadbostäders marknadschef Helén Nyquist.

Allmännyttans klimatinitiativ

Ystadbostäder är sedan tidigare med i Allmännyttans klimatinitiativ vars mål är att allmännyttiga bostadsföretag ska minska sin energianvändning med 30 procent och vara fossilfria år 2030. Uppropet stärkte Ystadbostäders ambition att involvera hyresgästerna i hållbarhetsarbetet.

- Med de drygt 1500 hushåll som bor hos oss ser vi det som en möjlighet som inte alla aktörer har att nå ut till och få med så många som möjligt i hållbarhetsarbetet, säger Helén.

Syftet är att inspirera till nya vanor

Ifjol uppmärksammades kranvatten och engångsplast. I år ligger fokus på biologisk mångfald och sopsortering.

- Det är inga nya aktiviteter egentligen, men det är områden där vi fortfarande kan göra skillnad genom att skaffa oss små nya vanor. Om det känns som att du gör en liten sak när du utför en ny handling, då är det exakt det vi är ute efter. En liten sak som upprepas ofta av många blir till slut en stor förändring, avslutar Helén.

Om Ystadbostäder

Ystadbostäder är Ystads kommunala fastighetsbolag som äger och förvaltar runt 1500 hyresrätter och ca 70 lokaler. Bostäderna och lokalerna finns i både moderna hus och byggnader av kulturhistoriskt värde.

Som en del i sitt hållbarhetsarbete startade Ystadbostäder initiativet bo klimatsmart under 2020 för att genom aktiviteter och inspiration stötta sina hyresgäster till fler hållbara vanor.

Mer information finns på boklimatsmart.se

Presskontakt:

Helén Nyquist, helen.nyquist@ystadbostader.se

Telefon:

Om Ystads kommun

Ystad ligger på Sveriges sydkust med fyra mil sandstränder. Här finns goda färjeförbindelser både mot Bornholm och Polen och tåg till Malmö, Lund och Köpenhamn går varje halvtimma. E65 mot Malmö och Köpenhamn och vidare norrut är även en viktig förbindelse. Kommunen har drygt 30 000 invånare. En stor del av arealen är jordbruksmark men här finns även flera naturreservat och natura 2000-klassade områden, till exempel Ystad Sandskog alldeles bredvid stadskärnan och Sandhammaren i öster. Ystad är en regional kärna med sjukhus, polis, tingsrätt, men också många skolor i olika driftsformer, från förskolor till gymnasier och vuxenutbildning. Näringslivet är väl differentierat med ca 3 800 företag varav många är internationellt verksamma. Kulturlivet är aktivt med bland annat Ystad teater, filmproduktion i Ystad Studios och den årliga internationella jazzfestivalen Ystad Sweden Jazz Festival.