2020-10-28 09:35Pressmeddelande

Yasuragi utsett till Sveriges bästa hotellspa 2020 i World Spa Awards

Yasuragi Japanese bathFotograf: Markus Crépin

Yasuragi får för andra året i rad äran att utses till Sveriges bästa hotellspa i omröstningen arrangerad av World Spa Awards.

Sweden´s Best Hotel Spa
World Spa Awards utvecklades som en reaktion på den överväldigande efterfrågan från spaindustrin på ett rättvist och öppet program med uppdrag att fungera som riktmärke för spetskompetens och för att hjälpa till att främja ny tillväxt inom spa-turismen.

Vinnaren koras genom röster från yrkesverksamma inom spa-industrin, d v s  ledande befattningshavare, reseköpare, researrangörer, agenter och media samt att allmänheten får möjlighet att rösta på sin favorit online. I konkurrens med de andra nominerade från Sverige; Nordic Spa på Grand Hotel, Salt Creek Spa på Ystad Saltsjöbad och The Retreat Club på Falkenberg Strandbad, har det japanska badet på Yasuragi nu för andra året i rad utsetts till Sveriges bästa hotellspa.

-Att vi under detta år fullt av utmaningar och pandemi än en gång får denna utmärkelse gör mig väldigt ödmjuk. Yasuragi erbjuder ett koncept som kanske nu mer än någonsin kan ge våra gäster den återhämtning som så väl behövs i tider av extra press kommenterar Jimmy Myhrinder, chef för japanska badet på Yasuragi.

World Spa Awards ärar spa-anläggningar inom kategorierna Best Hotel Spa, Best Resort Spa, Best Wellness Retreat och Best Spa Destination på nationell nivå. Det finns även ett antal nomineringar på global nivå, däribland World´s Best Spa Design, där Yasuragi var nominerade år 2019.

-Yasuragi är inte ett spa i vanlig bemärkelse. Vi erbjuder ett helhetskoncept där vi utgår från det japanska badet. Allt vi gör på Yasuragi ska ge våra gäster en möjlighet att komma i kontakt med sig själva och lugna ned nervsystemet. Vi utgår från ett salutogent synsätt och fokuserar på de faktorer som främjar hälsa inom ramen för vår verksamhet tillägger Kersti Olophsdotter, Head of Brand på Yasuragi.

2018 öppnade Yasuragi åter efter en omfattande nybyggnation av det japanska badet. Den nya miljön är ritad av DAP Arkitekter som efter en studieresa till Japan lät sig inspireras av den traditionella japanska badkulturen och den gamla tidens kejserliga innergårdar. Man har plockat upp materialen betong och trä, från byggnadens ursprungliga arkitektur av den japanske arkitekten Yoji Kasajima.

Yasuragi har tidigare fått ta emot utmärkelser i World Luxury Spa Awards, då som ”Best Resort Spa in Europe” och ”Best Destination Spa in Sweden” samt Condé Nast Johansens Awards for Excellence och Haute Grandeur Global Spa Awards.

Om Yasuragi Hasseludden AB

Yasuragi erbjuder japanskt bad med tvagning och heta källor ute såväl som inne, avslappnande massage och behandlingar samt energigivande aktiviteter. Här finns 191 hotellrum och sviter i japansk stil, 23 möteslokaler samt tre restauranger där hälsosam mat influerad av de japanska köken serveras. Anläggningen drivs av Nordic Hotels & Resorts AB/AS, en del av Petter Stordalens Strawberry Hospitality Group. Yasuragi ligger i ett naturskönt område 20 minuter från Stockholms innerstad. Yasuragi öppnade 1997 och den ursprungliga byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima. Läs mer på www.yasuragi.se

KONTAKTPERSON

Kersti Olophsdotter