2021-01-26 09:00Pressmeddelande

Monika Hilm, ny vd på Yasuragi

Monika Hilm, vd på Yasuragi blickar in i kameran iklädd roströd tunika, halsband med glesa pärlor, örhängen. Svart bakgrund.Monika Hilm, vd på Yasuragi

Efter en 20-årig internationell karriär är hotellexperten och ledarskapsförfattaren Monika Hilm tillbaka i Sverige som ny vd på Yasuragi, den japanska spa- och konferensanläggningen som genom åren blivit något av en institution för hälsa och välmående. Monikas banbrytande ledarskapsmetoder har gjort henne internationellt känd som hotelldirektören som utmanar rådande branschnormer och skapar finansiella resultat genom rättvisa, empati och att alltid sätta teamet först.

Monika Hilm har under sin dryga 20-åriga karriär i hotellbranschen nästan bara jobbat på en internationell arena. Som ung flyttade hon från Göteborg för att utbilda sig i Oxford och Singapore. Hon har drivit hotell i både Asien och Europa samt jobbat i både stora globala koncerner och mindre lokala. Tidigt insåg Monika att hotellbranschen hade stagnerat under det senaste århundradet. Den var i behov av att utmanas för att möta framtiden som en relevant bransch. Med dessa insikter som grund började hon implementera ett nytt sätt att tänka i sitt dåvarande team. Detta blev startskottet till en resa inte bara som hotelldirektör utan även bokförfattare och föreläsare. 2017 släppte Monika ledarskapsboken ”Put your people first and the rest will follow”, som har sålts i 15 länder och används som utbildningsmaterial i hotellskolor runt om i världen samt utgör grunden för hennes föreläsning på TEDxPragueWomen.

- Jag är väldigt glad över att vara tillbaka i Sverige och efter många år i andra delar av världen få vara verksam på hemmaplan. Yasuragi är en fantastisk destination, både som fysisk plats men också som en själslig retreat. Här har man lyckats skapa den unika känslan av att världen blir mindre men livet större under tiden man är där säger Monika Hilm vd Yasuragi.

Yasuragi på Hasseludden i Nacka strax utanför Stockholm, med sin japanska arkitektfader Yoji Kasajima, som skapade byggnaden på 70-talet i uppdrag av LO har genom åren byggts om, restaurerats och förädlats. Senast 2018 byggde man om hela det japanska badet där interiören är inspirerad av japanska innergårdar som av tradition består av många små byggnader och där vattenspegeln i mitten symboliserar innergården. Med utgångspunkt i det japanska badet har sedan flöden, materialval och planlösning skapats med syfte att uppnå lugn och harmoni. Hela Yasuragi syftar till att ge gästen en möjlighet att komma ned i varv för att sedan åka hem med ny energi.

- Vår koncerns värdegrund vilar på människorna. Med det som utgångspunkt är Monikas långa internationella erfarenhet av att driva hotell i kombination av hennes ledarskapsexpertis något vi ser fram emot att få både dela och bli inspirerade av säger Trond Bastian COO på Nordic Hotels & Resorts.

Monika Hilms uppdrag är att fortsätta utveckla och befästa Yasuragi som en av Nordens bästa upplevelser för rekreation och möten. Genom att inspirera och engagera sina medarbetare ser hon alla möjligheter till ökad kreativitet och med det ett ökat resultat.

Om Yasuragi Hasseludden AB

Yasuragi erbjuder japanskt bad med tvagning och heta källor ute såväl som inne, avslappnande massage och behandlingar samt energigivande aktiviteter. Här finns 191 hotellrum och sviter i japansk stil, 23 möteslokaler samt tre restauranger där hälsosam mat influerad av de japanska köken serveras. Anläggningen drivs av Nordic Hotels & Resorts AB/AS, en del av Petter Stordalens Strawberry Hospitality Group. Yasuragi ligger i ett naturskönt område 20 minuter från Stockholms innerstad. Yasuragi öppnade 1997 och den ursprungliga byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima. Läs mer på www.yasuragi.se

KONTAKTPERSON

Kersti Olophsdotter