2021-04-06 07:18Press release

Suomalainen innovaatio auttaa ruotsalaisia COVID-19 vastaan

COVID-19 on koetellut rajusti Ruotsia, ja talven aikana uusi kasvava potilasryhmä on herättänyt median huomion. Monet COVID-19-taudin sairastaneet kärsivät pitkäaikaisista oireista sairauden jälkeen.

Yksi heistä on 50-vuotias Annika Johansson Tukholmasta. Hänellä on astma ja COVID-19 jälkeen veren happipitoisuus jäi alhaiseksi. Hän aloitti hengitysharjoittelun suomalaisella WellO2-hengitysharjoituslaitteella. Hengitysharjoittelulla hänen hengitysvaikeutensa vähenivät ja yöllinen yskä katosi. Samalla, kun hengitys ja kunto paranivat, veren happipitoisuus nousi edellisestä 91 prosentista 97 prosenttiin.

Kahden tutkitun mentelmän ainutlaatuinen yhdistelmä

Hengitysharjoituslaite WellO2 on suomalainen innovaatio, joka lanseerattiin vuonna 2016 ja jota on myyty Pohjoismaissa yli 55 000 kappaletta.

- WellO2-laitteessa käytetty menetelmä on maailmanlaajuisesti patentoitu. Se yhdistää vastapainehengityksen ja lämpimän vesihöyryn hengittämisen. Käyttö on hyvin yksinkertaista, kertoo Helsingin yliopiston keuhkojen erikoislääkäri ja kliinisen fysiologian emeritusprofessori Anssi Sovijärvi.

Auttaa kuntoutuksessa COVID-19-taudin jälkeen

Aftonbladet-sanomalehden artikkeli 26. maaliskuuta kertoi Annika Johanssonin tarinan yhtenä esimerkkinä COVID-19-taudista toipujista, joka oli saanut WellO2-laitteella tehdyistä hengitysharjoituksisata apua COVID-19-taudin jälkioireisiin. Artikkelissa Professori Sovijärvi kertoo, että hengitysharjoittelu voi lievittää kroonisten keuhkosairauksien, kuten astman ja keuhkoahtaumataudin oireita. Se voi myös auttaa ihmisiä, joilla on hengitysvaikeuksia COVID-19 jälkeen.

Sovijärvi kertoo lisäksi, että hengitysharjoittelu vahvistaa hengityslihaksia, joka auttaa selviytymään paremmin akuuteista ja vaikeista keuhkoinfektioista. Hän suosittelee hengitysharjoittelua erityisesti niille, joilla on keuhkoahtaumatauti, astma tai keskivartolihavuus. Sovijärvi korostaa hengityskunnon merkitystä vanhuksilla, koska hengityskykymme vähenee 2 prosenttia vuodessa. 70-vuotiaalla on vain 50 prosenttia 20-vuotiaan hengityskapasiteetista.

Ruotsalaiset entistä kiinnostuneempia hengityksen merkityksestä

- Terveystietoisten ruotsalaisten mielenkiinto hengitysharjoituslaitteeseen on ollut suurta, kertoo Patrik Wigelius, joka vastaa WellO2 Oy:n liiketoiminnasta pohjoismaissa.

Hengitys on asia, johon on kiinnitetään yhä enemmän huomiota Ruotsissa koronapandemian seurauksena. Monet kertovat saaneensa apua hengitysharjoittelusta erilaisiin hengitysvaikeuksiin, kuten uniapneaan, univaikeuksiin, siitepölyallergiaan ja helpotukseen astmasta ja keuhkoahtaumataudista.

About WellO2

Good breathing is the foundation of a good life and a fundamental right of every human being. Our Nordic heritage - the fresh air of the northern wilderness and the moist of steamy sauna - are the basis of our happiness and natural wellbeing. Based on our healthcare expertise, we have understood how better breathing improves our daily lives. That is why we are committed to help people breathe better so they can enjoy their lives to the fullest. Wherever they live. WellO2 is the world's most versatile breathing trainer that utilizes the globally patented method. The method supports overall well-being by strengthening breathing with resisted breathing exercises and cleansing the lungs with warm steam. WellO2 was developed by experts in the fields of health care, wellness and technology. The innovative solution combines the latest scientific research and technological innovations into non-medical respiratory therapy. Over 65 000 people has chosen to breathe better with the help of WellO2. WellO2 users have shared with us how their general health and well-being has increased with a daily 5 min training routine using the WellO2. Those who have benefited from using WellO2 are: ✔️ People suffering from breathing problems ✔️People suffering from bad air quality ✔️ Elderly ✔️ Athletes and active people ✔️ Singers and voice professionals Read more: wello2.com

Tuomas Mattelmäki
Tuomas Mattelmäki