2017-06-22 11:16Pressmeddelande

wec360° utvecklar samarbetet med Samsung

null

Det svenska utvecklingsföretaget wec360° och Samsung utvecklar sitt samarbete kring kommersiellt gångbara lösningar för virtual reality (VR) och augmented reality (AR). Bland annat har wec360° utvecklat sofistikerade 3D-lösningar för bygg- och fastighetsbranchen, med Samsungteknikplattform.

wec360°s lösningar bygger bland annat på Samsungs Gear VR för virtuella rundvandringar i lägenheter och lokaler som ännu bara befinner sig på projektstadiet. Samsungs smartphones och tablets används för AR-lösningar som gör det möjligt att se tredimensionellt hur byggnader står i förhållande till varandra och testa hur solen faller på ett område under olika tider på dagen.

Under sommaren samarbetar wec360° och Samsung under vid flera event. Bland annat på Sime Next Entrepreneur Camp, som arrangeras för unga entreprenörer vid Epicenter i Stockholm under sista veckan i juni. wec360° finns också med Samsung under årets Almedalsvecka i Visby i början av juli.

VR- och AR-tekniken erbjuder stora möjligheter inom kommersiella tillämpningar, som t ex realisti­ska visualiseringar av allt från bo­städer och lokaler till hela kvarter och stadsdelar. wec360°:s sofistikerade VR *- och AR *- lösningar används i dag av de flesta stora bostads­aktörerna på marknaden, som t ex Skanska , HSB , Peab och Riksbyggen samt många av de allmän­nyttiga bostads­bolagen runt om i landet.

Samsung och wec360° har även beskrivit samarbetet i en video , som visar hur wec360°:s VR- och AR-lösningar på Samsungs plattformar gör det möjligt för bostadsköpare att bilda sig en trygg och realistisk uppfattning om det nya boendet, trots att husen inte ens har börjat byggas.

– Den spännande framtiden med VR och AR skapas genom samarbete och partnerskap som med Samsung och wec360°. Tillsammans kan vi skapa nya användningsområden som tidigare inte var möjliga, säger Elin Wallberg, Corporate Citizenship and Partnerships Manager för Samsung Norden.

– Vi ser ett starkt växande intresse för kommersiell användning av VR och framför allt AR. Genom sam­arbetet med Samsung får vi en bra möjlighet att fortsätta utvecklingen av nya spännande lösningar som inspirerar, utbildar och skapar förståelse, säger Mattias von Corswant som är före­tagets vd och grundare

För mer information:
Mattias von Corswant, vd wec360°: 0736-17 46 67 – mattias@wec360.se www.wec360.se

wec360° är en av Sveriges ledande utvecklare av 3D-visualiseringar av byggprojekt, bland annat med hjälp av VR (Virtuell verklighet) och AR (Förstärkt verklighet). Företagets tjänster och produkter används i första hand för att i tidigt skede inspirera och informera potentiella bostadsköpare om det framtida boendet och dess möjligheter. wec360°:s kunder är i första hand nationellt och internationellt verksamma byggföretag som Skanska , HSB , Peab och Riksbyggen samt allmän­nyttiga bostadsbolag, regionala byggbolag och företag som arbetar med kommersiella lokaler, till exempel Friends Arena . wec360° har utvecklingskontor i Örebro samt marknads- och försäljningskontor i Solna, Göteborg och Malmö. Mer information finns på www.wec360.se

Om Locka

wec360° AB har hjälpt ett stort antal intressenter hitta sin nya bostad. Med våra interaktiva rundvandringar och fotorealistiska stillbilder gör vi det lätt för bygg- och fastighetsbranschens kunder att ta stora beslut. Byggbranschens kunder är vårt fokus Vårt primära mål är att kunder av nyproduktion skall erbjudas det de behöver och vill ha – för att t ex kunna ta beslut om köp av bostad. Genom lyhördhet gentemot slutkundens behov skapar vi tillsammans med kunden kvalitet och effektivitet i försäljningsprocessen. Vår idé Vår idé och ambition är att tillgodose framförallt bygg- och fastighetsbranschen med effektiva verktyg som gör att de kan sälja sina objekt tidigare, och med smidigare processer. Det är vidare också att erbjuda ett helhetstänk som underlättar samarbetet och ökar nyttan med våra produktioner.