2018-04-11 08:10Pressmeddelande

Hollywoodteknik tar bostadsupplevelsen till nästa nivå

null

Med teknik liknande den som används i Hollywoods 3D-filmer kommer svenska hyresgäster och bostadsköpare snart att få en ännu bättre känsla av sina blivande lägenheter, trots att husen ännu inte är byggda. Det är resultatet av det stora teknikskifte som branschledande svenska 3D-byrån wec360° nu gör i ett partnerskap med Epic Games och deras plattform Unreal Engine, för att utveckla ännu mer verklighetstrogna visualiseringar.

wec360° har under de senaste åren haft stora framgångar på den svenska marknaden för 3D-visualiseringar för bygg- och fastighetsbolag. Nu byter företaget sin tekniska plattform och satsar på Unreal Engine, för att framställa 3D-bilder och ‑modeller i bland annat VR (Virtual Reality) och AR (Augmented Reality). Det innebär att man kan utnyttja alla de möjligheter till mycket realistiska bostads­visualiseringar som verktyget erbjuder, ett arbetssätt som påminner mycket om hur filmbolagen i Hollywood producerar 3D-filmer.

Unreal Engine är en av de ledande tekniska plattformarna inom såväl filmproduktion som utveckling av dataspel för olika platt­formar och andra VR-tillämpningar.

– Bytet av plattform innebär att vi nu kan ta utvecklingen av 3D-visualiseringar till en ny och ännu högre nivå. Vi kan både effektivisera vårt produktionsflöde och ytterligare öka kvaliteten på våra produktioner. I slutänden kommer det bostadsköparna tillgodo, eftersom de därmed får ett ännu bättre beslutunderlag och kan fatta tryggare beslut, säger Per Hjaldal, utvecklingschef på wec360°.

I samband med bytet utökar wec360° också sin närvaro till att omfatta även Warszawa, där man anser att den ledande kompetensen kring Unreal Engine finns. För att hitta och rekrytera de absolut bästa 3D-artisterna och utvecklarna, arrangerar wec360° och Epic Games tillsammans den stora VR-konferensen ”Warsaw2018 – International UE4 VR Masterclass” den 21 april i Warszawa. Talare från tunga aktörer inom industrins hetaste områden kommer för att berätta och instruera om teknikskiftet som Unreal Engine möjliggör. I anslutning till konferensen arrangerar wec360° och Epic Games tillsammans också en utmanande VR-tävling, kallad ”Warsaw2098”.

wec360° är en av Sveriges ledande utvecklare av 3D-visualiseringar av byggprojekt, bland annat med hjälp av VR (Virtuell verklighet) och AR (Förstärkt verklighet). Företagets tjänster och produkter används i första hand för att i tidigt skede inspirera och informera potentiella bostadsköpare om det framtida boendet och dess möjligheter. wec360°:s kunder är i första hand nationellt och internationellt verksamma byggföretag som Skanska, HSB, Peab och Riksbyggen samt allmän­nyttiga bostadsbolag, regionala byggbolag och företag som arbetar med kommersiella lokaler, till exempel Friends Arena. wec360° har utvecklingskontor i Örebro samt marknads- och försäljningskontor i Solna, Göteborg och Malmö. wec360° är officiell samarbetspartner med Samsung. Mer information finns på www.wec360.se


Om Locka

wec360° AB har hjälpt ett stort antal intressenter hitta sin nya bostad. Med våra interaktiva rundvandringar och fotorealistiska stillbilder gör vi det lätt för bygg- och fastighetsbranschens kunder att ta stora beslut. Byggbranschens kunder är vårt fokus Vårt primära mål är att kunder av nyproduktion skall erbjudas det de behöver och vill ha – för att t ex kunna ta beslut om köp av bostad. Genom lyhördhet gentemot slutkundens behov skapar vi tillsammans med kunden kvalitet och effektivitet i försäljningsprocessen. Vår idé Vår idé och ambition är att tillgodose framförallt bygg- och fastighetsbranschen med effektiva verktyg som gör att de kan sälja sina objekt tidigare, och med smidigare processer. Det är vidare också att erbjuda ett helhetstänk som underlättar samarbetet och ökar nyttan med våra produktioner.