2022-08-31 16:51Pressmeddelande

Waybler vinner innovationstävling för gatuladdning

Waybler vinnare i innovationstävlingWaybler vinnare i innovationstävling

Idag vann Waybler (tidigare CaCharge) Stockholms stads innovationstävling för gatuladdning. Av 17 bidrag återstod idag tre finalister och det var Waybler som till slut utropades till vinnare av Daniel Héllden (MP), trafikborgarråd i Stockolms stad. Tävlingens syfte var att få fram smarta lösningar på ett utmanande problem, hur laddning av elbilar i stadsmiljö ska kunna ske på ett kostnadseffektivt och skalbart sätt.

Wayblers lösning möter både utmaningen med att integrera hårdvaran i gatumiljö samt att få lösningen skalbar och kostnadseffektiv. Lösningen består av intregrerat kablage i kantsten längs med trottoaren samt en helhetslösning för laddbox och smart styrning av laddeffekten. Alla delar i lösningen är optimerade för att reducera kostnader och åverkan på stadsmiljön.

Stockholm behöver på sikt 100 000 nya laddplatser under de kommande 10 åren. För att möta detta behöver man tänka på helheten. Det ska vara görbart utan att påverka stadsmiljön, vara lönsamt för alla inblandade samt kunna styras och skalas smart över tid, säger Kurt Högnelid, vd och grundare på Waybler.

Waybler tilldelas 100 000 kronor för att genomföra en pilot i Stockholm. Tävlingen arrangerades av Stockholms stad i samarbete med Vinnova och Kista Science City.

Om Waybler

Waybler is a Swedish tech company offering a unique and complete electric vehicle charging solution for everything from apartments, workplaces and property associations to park-and-ride facilities and airports.

Kurt Högnelid
Kurt Högnelid