2024-01-03 12:45Bloggpost

9 tips på hur du sparar på räckvidden i kyliga vintertider

waybler-winter

Vinterns ankomst innebär inte bara kallare temperaturer och snöklädda vägar – det påverkar även din elbils räckvidd. För att säkerställa att du får mest möjligt ut av din elbil under vintermånaderna är det viktigt att vara medveten om de faktorer som kan dra ner räckvidden.

Flera variabler påverkar, inklusive körmönster och yttertemperatur. Enligt tester utförda av Tidningen Motor (Riksförbundet M, tidigare Motormännens Riksförbund) kan räckvidden minska med upp till 26 procent när temperaturen sjunker. Här är några praktiska tips och insikter för att optimera din elbils prestanda när temperaturen sjunker.

9 tips för att spara på räckviddvid vinterkörning

• Förvärm batteriet: Starta inte din resa med ett kallt batteri. Att värma upp batteriet kräver betydande energi. Genom att förvärma batteriet innan avfärd kan du spara värdefull räckvidd.
  • Anpassa körstil och hastighet: Genom att sänka hastigheten och anpassa din körstil kan du öka räckvidden. Hög hastighet förbrukar mer energi och påverkar därmed elbilens räckvidd negativt.
  • Tänk på snöförhållanden: Körning i djup snö eller snömodd ökar motståndet och minskar räckvidden ytterligare. Var medveten om dessa förhållanden och anpassa din körning efter dem.
  • Minimera luftmotstånd: Kall luft är tätare och skapar ökat motstånd. Ta av takboxen, takräcken och annan utrustning om den inte används för att minska luftmotståndet och optimera räckvidden.
  • Kontrollera däcktrycket: Vid kallare temperaturer kan däcktrycket minska. Kontrollera trycket regelbundet och pumpa i mer luft om det behövs. Rätt däcktryck minskar förbrukningen och ökar räckvidden.
  • Undvik tomgång med öppna dörrar: Tomgång med öppna dörrar slösar med energi. Var medveten om detta och undvik att minska räckvidden i onödan.
  • Optimera kupéuppvärmningen: Att värma upp luften i kupén drar mycket energi. Använd stol- och rattvärme istället för att minska energiförbrukningen och bibehålla räckvidden. Kläder efter väder gäller även vid körning med elbil, klä dig gärna lite varmare istället för att värma upp kupén allt för mycket i onödan.
  • Sparläget: Många elbilar har ett sparläge eller Eco-läge. Aktivera detta läge vid lågt batteri för att optimera klimatanläggningen och därmed förlänga räckvidden.

Att anpassa sig till vinterförhållandena och vidta några enkla åtgärder kan göra stor skillnad för din elbils räckvidd. Genom att förstå vilka faktorer som påverkar räckvidden och tänka  på ovan nämnda tips kan du fortsätta att njuta av din elbil, trots kyliga väderförhållanden.

Här kan du läsa mer om testet som M Sverige har gjort gällande påverkan av räckvidd i kyla.

Här kan du läsa mer om skillanden mellan snabbladdning och smartladdning.

Om Waybler

Waybler is a Swedish tech company in electric car charging. With charging box, cloud services and operation, we offer complete solutions for property companies, condominiums and municipalities. Waybler's power management and load balancing cuts costs and enables more charged cars on existing power capacity. The company was founded in 2015 and has 20+ employees in Stockholm, Gothenburg and Frankfurt.

Niclas Crepin
Niclas Crepin