2024-03-11 09:12Pressmeddelande

Wanås Konst presenterar - The Ocean in the Forest – Del 1

Lavanya Mani, The Ark, 2019. Photo Courtesy the artist and Chemould Prescott Road, Mumbai.Artist of Wanås Konst Exhibition 2024. Lavanya Mani, The Ark, 2019. Photo Courtesy the artist and Chemould Prescott Road, Mumbai. (In the background Parasite, 2018-2019)

Wanås Konst presenterar årets utställning - The Ocean in the Forest – Del 1

Lavanya Mani - Fables
Vernissage 23 mars

Wanås Konst öppnar traditionsenligt upp med en ny utställning till påsken. Som den första delen av den omfattande grupputställningen The Ocean in the Forest presenteras Lavanya Manis installation Fables. Vernissage 23 mars kl. 10 – 16 och pressvisning 21 mars kl. 10.00 i närvaro av konstnären.

Manis installation är en del av årets stora utställning med titeln The Ocean in the Forest som är kurerad av Milena Høgsberg, Wanås Konsts Konstnärliga ledare & Verksamhetschef.

- Titeln är hämtad av en dröm och väcker associationer till både fantasieggande och illavarslande berättelser. De fyra internationella konstnärerna är inbjudna att tolka den poetiska titeln och har skapat olika verk om hur haven tar plats i skogen. - Milena Høgsberg.

Lavanya Manis (f. 1977 verksam i Bangalore, Indien) Fables är konstnärens första utställning i Sverige. Manis verk bygger på ett myller av mytologiska och historiska referenser, som sträcker sig från bibliska berättelser om syndafloden och forntida fabler till djurskildringar målade av Miskin som var konstnär vid hovet i Mogulriket på 1600-talet. Mani kopplar samman moraliska berättelser från det förflutna med samtiden och den brådskande frågan om klimatförändringar. Samtidigt utforskar hon hur berättelser och visuell kultur liksom kryddor och textiler har rört sig mellan kulturer, ofta genom kolonial handel. Utbildad både inom måleri och traditionella hantverkstekniker, använder konstnären naturliga pigment utvunna ur t ex gurkmeja, krapprot och granatäppelskal för att skapa flerskiktade textila verk.

På vernissagedagen är konstnären på plats och deltar i två samtal, ett där yngre besökare har möjlighet att ställa frågor till Mani och ett med Milena Høgsberg. Studion har aktivt program under hela påsklovet och besökare i alla åldrar bjuds in till att inspireras av utställningen i den kreativa verkstaden.

Lavanya Manis utställning är första delen av Wanås Konsts stora grupputställning The Ocean in the Forest. Del två öppnar den 4 maj med Wanås Day Party (pressdag 2 maj) och invigning av nyproducerade verk av konstnärerna Youmna Chlala, Evan Ifekoya samt Eduardo Navarro. Alla konstnärerna kommer att vara på plats.

Wanås Konst är idag en av Sveriges största skulpturparker och innefattar över 80 permanenta verk utöver de verk som visas i The Ocean in the Forest.

The Ocean in the Forest – Del 1

Lavanya Mani - Fables

Vernissage 23 mars kl. 10 – 16. Utställningen pågår 23 mars – 23 juni. Pressvisning 21 mars kl 10.00.

Program 23 mars

10.00 Utställningen öppnar
10.30 Barnbubbel och konstnärssamtal – ställ frågor till konstnären (för barn i vuxnas sällskap)
11.00 Verkstaden öppnar – inspireras av Lavanya Manis konst (drop-in hela dagen)
13.00 Offentlig visning i skulpturparken – lär dig mer om samlingen
14.00 Konstnärssamtal – möt Lavanya Mani i samtal med Milena Høgsberg

För mer information besök wanaskonst.se

The Ocean in the Forest – Del 2

Youmna Chlala, Evan Ifekoya, Eduardo Navarro

Wanås Day Party 4 maj kl. 10 – 17 (i närvaro av konstnärerna). Pressdag 2 maj. Utställningen pågår 4 maj – 3 november.

The Ocean in the Forest - Wanås Art & Words Festival

Festivalen äger rum under flera helger i september–oktober. Festivalen är en annorlunda konst & litteraturfestival för alla sinnen som hade premiär 2023 med titeln Mycocosm och temat svampar och mycelnätverk. 2024 års festival blir en förlängning av årets utställningstema och fortsätter utforskandet av människans relation till andra arter, jorden, kunskap, traditioner och till varandra genom samtal, workshoppar, natur- och matupplevelser och den litteratur om mer-än-mänskliga världar som inspirerar och upptar samtidskonsten.

Om Wanås Konst

Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik. I skulpturparken och den permanenta samlingen finns ett 80-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer såsom Igshaan Adams, Nathalie Djurberg & Hans Berg, William Forsythe, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, och Ann-Sofi Sidén mfl. Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. På Wanås verkar Wanås Konst, Wanås Restaurant Hotel och Wanås Gods AB och det finns även ett medeltida slott. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 tim från Malmö/Köpenhamn. För mer info vänligen se wanas.se Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stiftelsen Wanås Utställningar. Verksamheten finansieras genom statligt, regionalt (Region Skåne) och kommunalt stöd, egenintäkter samt privata fonder och sponsring.