2023-04-25 07:00Pressmeddelande

Johan Oscarsson ny vd för VR Sverige

Johan Oscarsson vd VR SverigeJohan Oscarsson vd VR Sverige

Ny vd för VR Sverige blir Johan Oscarsson som idag arbetar som vd på Strukton Rail. Johan tillträder sitt nya jobb senast i augusti i år.

Johan Oscarsson har cirka 25 års erfarenhet från arbete inom järnvägssektorn och kommer närmast från Strukton Rail, där han varit vd i drygt tre år.

– VR Sverige står inför en spännande framtid där vi genom ett starkt medarbetarengagemang ska växa lönsamt och fortsätta att leverera en förstklassig operativ kvalitet till våra kunder. Jag är övertygad om att Johan Oscarsson är rätt person att leda detta arbete, säger Topi Simola, senior vice president VR Group.

– Jag ser verkligen fram emot att få börja på VR och tillsammans med övriga medarbetare fortsätta att utveckla VR till ett än mer fantastiskt bolag, säger Johan Oscarsson.

Johan Oscarsson tillträder sitt nya jobb senast i augusti. Topi Simola återgår då till att på heltid leda VR Groups division för City Traffic där VR Sverige ingår.

Johan Oscarsson är civilingenjör, utbildad vid KTH i Stockholm, och teknisk doktor i hållfasthetslära vid Chalmers. Han inledde sin karriär som forskare inom spårdynamik, fortsatte sedan som konsult på ett teknikbolag, därefter som teknikchef på fordonsavdelningen på SL, vd på Interfleet, vd på några olika MTR-bolag däribland MTR Tunnelbanan och sedan 2020, vd på Strukton Rail i Norden. Strukton är Sveriges största privata järnvägsentreprenör. För närvarande är Johan Oscarsson också interims ordförande för Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Om VR Sverige

VR Sverige ansvarar för Pågatågen i södra Sverige på uppdrag av Skånetrafiken. Andra uppdrag för Skånetrafiken är busstrafiken i Helsingborg och Kristianstad. I Östergötland ansvarar VR Sverige för Östgötapendeln på uppdrag av Östgötatrafiken. I Stockholm kör VR buss, spårvagn och lokaltåg på uppdrag av SL. Med cirka 3 000 medarbetare, 520 bussar, 180 tåg och 70 spårvagnar skapar vi moderna transportlösningar där säkerheten alltid kommer i första hand. VR Sverige ägs av finska VR Group som sedan 160 år tillbaka kör tåg, bussar och spårvagnar i Finland. Tillsammans tar vi ett stort miljöansvar och bidrar till att minska trafikens miljöeffekter och samhällets koldioxidavtryck.

Christer Ekelund
Christer Ekelund