2024-04-09 09:19Pressmeddelande

Visit Roslagen driver projekt för en nationell cykelled genom Roslagen

De största cykellederna i Sverige är klassade som Nationella cykelleder för rekreation och turism. Det innebär att de håller hög kvalitet och trafiksäkerhet samt att de har ett brett utbud av upplevelser och service längs sträckan. Destinationsbolaget Visit Roslagen har fått medel för att under två år ta fram ett underlag för var en sådan cykelled kan dras i Roslagen. Projektet görs i samarbete med Bike Sweden och en projektgrupp med representanter från de inblandande kommunerna, Trafikverket, lokala föreningar och besöksnäringen.

Destinationsbolaget kommer att leda arbetet med att genomföra en inventering av mindre befintliga vägar som kan vara lämpliga som nationell cykelled. Arbetet involverar även en kartläggning av var intressanta besöksmål finns, var det finns övernattningsmöjligheter, mat, säkert cykelförvaring över natten, cykelservice och en massa andra saker som gör leden attraktiv.

Betydelsen av en nationell cykelled i Roslagen är stor och förväntas locka 150 000 – 200 000 cyklister varje år när leden väl är etablerad. Det innebär ökade intäkter för befintliga verksamheter i Roslagen, möjligheten för nya verksamheter att utvecklas och gynnar även boende i Roslagen i form av ökad service och skatteintäkter.

Ett lyckat exempel, som vittnar om intresset för nationella cykelleder, är leden som har dragits längs Göta kanal som idag till och med omnämns som reseanledning på stora internationella resesajter. En nationell cykelled är med andra ord en stor och viktig satsningen som nu görs för besöksnäringen i Roslagen.

Om Visit Roslagen

Visit Roslagen är Roslagens destinationsbolag. Vår roll är att utveckla, marknadsföra och sälja destinationen Roslagen till besökare och sälja Roslagens turistrelaterade tjänster och produkter. Destinationsbolaget har en viktig funktion i att ge inspirerande information och service till besökare och främja ett gott värdskap. Bolaget är också en mötesplats för besöksnäringen och bidrar till näringens kompetens- och ekonomiska utveckling. Roslagen är havet, skärgården, bruken och småstäderna.

Jörgen Eriksson
Jörgen Eriksson