2021-04-06 06:23Pressmeddelande

Visit Roslagen anordnar turer till Ängsö

Blommande orkidéer på ÄngsöBlommande orkidéer på Ängsö

Under valda datum i maj & juni anordnar Visit Roslagen båtturer till Ängsö nationalpark med gott om tid att utforska denna blomstrande skärgårdsidyll på egen hand. Här kan du strosa längs slingrande stigar, ängar och gärdesgårdar, och upptäcka ett unikt natur- och fågelliv.

Turerna anordnas under säkra former med båttransport som utgår från Furusunds ångbåtsbrygga.

Ängsö är en populär ö och nationalpark som bjuder på härliga naturupplevelser! Vi får många frågor om hur man kan uppleva ön när den blommar som bäst. Därför är vi extra glada att kunna tillgängliggöra denna fantastiska skärgårdspärla tillsammans med Gula båten som är en ny båtentreprenör i den här delen av skärgården, säger Gisela Norén, VD Visit Roslagen.

På Ängsö blommar kungsängsliljor och gullvivor över ängarna och på den norra sidan av ön kan besökaren också uppleva orkidéen Adam & Eva som breder ut sig under sommaren.

På Ängsö finns lugnet. Om någon skulle undra varför jag valt att etablera min verksamhet här, i norra mellanskärgården, så kan jag varmt rekommendera ett besök dit, säger Johan Dahlqvist, Gula Båten.

Turerna anordnas vid fyra tillfällen under maj och juni.

Här bokar du din tur till Ängsö

Här kan du läsa mer om Gula Båten

Om Visit Roslagen

Visit Roslagen AB arbetar för utveckling, marknadsföring och försäljning av turistbaserade tjänster och produkter i Roslagen. Denna pärla omfattar de fyra skärgårdskommunerna Vaxholm, Österåker, Norrtälje och Östhammar. Roslagen är havet, skärgården, bruken och småstäderna.