2023-06-30 13:16Pressmeddelande

Dags för Roslagsmarschen 2023

Två vandrare i tallskog

Sedan 2015 har Visit Roslagen tillsammans med föreningen Nya Roslagsmarschen anordnat vandringseventet med samma namn; Nya Roslagsmarschen. Vandringen har som regel gått längs Roslagsleden den första lördagen i september, som också är Vandringens dag. Roslagsmarschen har anor redan från 1990-talet då man vandrade under våren i dagarna tre.

Årets Roslagsmarsch går av stapeln den 9 september. Nytt för i år är att vi stryker ”Nya” ur Nya Roslagsmarschen. Vandringseventet heter istället kort och gott Roslagsmarschen och har uppdaterats med en ny logga i Visit Roslagen-anda. Årets marsch kommer att ha sitt nav, tillika målgång, på Väddö sportcenter tillika Vikingalunden. Vandringen kommer att gå längs Roslagsleden och har delats in i tre sträckor; en, två och tre mil. - Flera önskade förra året att tremilssträckan skulle återinföras och vi har lyssnat, säger ansvarig projektledare Vanessa Ellnebrant.

Visit Roslagen vill att Roslagsmarschen ska bli en återkommande folkfest och planerar därför för flera happenings under dagen i målområdet. Oavsett om du vandrar eller inte ska du kunna äta och njuta av underhållning, även barnen. Det säger Visit Roslagens vd Jörgen Eriksson, som ser fram emot att utveckla Roslagsmarschen till ett evenemang för alla. - Vi vill engagera och synliggöra föreningslivet och göra att fler får upp ögonen för friluftslivet och vandringen i Roslagen.

Från och med början av juli kommer vandringseventet att vara bokningsbart på roslagen.se. Läs mer och anmäl dig till Roslagsmarschen på https://www.roslagen.se/roslagsmarschen.

Om Visit Roslagen

Visit Roslagen är Roslagens destinationsbolag. Vår roll är att utveckla, marknadsföra och sälja destinationen Roslagen till besökare och sälja Roslagens turistrelaterade tjänster och produkter samt driva turistbyråer i Norrtälje och Öregrund. Vi jobbar med kommuner och aktörer i Norrtälje, Östhammar och Österåker. Destinationsbolaget har en viktig funktion i att ge inspirerande information och service till besökare och främja ett gott värdskap. Bolaget är också en mötesplats för besöksnäringen och bidrar till näringens kompetens- och ekonomiska utveckling. Roslagen är havet, skärgården, bruken och småstäderna.

Vanessa Ellnebrant
Partneransvarig och projektledare