2021-08-30 12:10Nyheter

Vikingavandringen – Upplev historia och natur längs Vikingaleden

Vikingaleden vid Hargs kyrkaVikingaleden vid Hargs kyrka

Lördagen den 2 oktober är det dags för Vikingavandringen. Vandringen, som är en guidad tur längs Vikingaleden, anordnas för tredje året.

Vandringen startar och slutar vid Hargs kyrka och är cirka 13 km lång i lätt terräng. Deltagarna vandrar i grupper och får uppleva flera spännande guidestopp längs vägen.

- Vikingavandringen är en uppskattad vandringsdag där deltagarna får ta del av både vackra vyer och intressant historia längs vägen. I år ser vi fram emot att presentera flera nyheter bland guidestoppen, bland annat Olandsteatern som dramatiserar en bit vikingahistoria, säger Annette Lindström från Visit Roslagen.

Under turen får deltagarna träffa kunniga guider och njuta av lättare lunch och fika i härlig miljö.

Vikingavandringen är en del av Roslagsambassadörsutbildningen, där den deltagare som deltar i sju utbildningstillfällen högtidligen koras till Roslagsambassadör.

Läs mer och boka din biljett här

Vikingaleden invigdes sommaren 2019 och sträcker sig från Grisslehamn till Älvkarleby. Sträckan Grisslehamn – Gimo är helt nyanlagd. Leden är en del av St Olav Waterway, en pilgrimsled som går på land och vatten från Åbo via Åland och Roslagen till Trondheim. Vikingaleden länkar samman Roslagsleden med Upplandsleden.

Om Visit Roslagen

Visit Roslagen AB arbetar för utveckling, marknadsföring och försäljning av turistbaserade tjänster och produkter i Roslagen. Denna pärla omfattar de fyra skärgårdskommunerna Vaxholm, Österåker, Norrtälje och Östhammar. Roslagen är havet, skärgården, bruken och småstäderna.