2022-06-20 09:13Nyheter

Upplev ytterskärgården på Söderarm i sommar

Vy över söderarms skärgård med söderarms fyrSöderarms fyrplats

Missa inte möjligheten att upptäcka Roslagens ytterskärgård med båt från Norrtälje i sommar! Nytt för i år är att den uppskattade Söderarmslinjen nu tar besökare ut i det yttersta havsbandet – direkt från Norrtälje hamn. Båtlinjen går onsdagar och torsdagar under perioden 6 juli – 11 augusti.

Med Söderarmslinjen får du njuta av en härlig båtresa genom det vackra skärgårdslandskapet, ombord på båten Gladan. Båten avgår från Societetsparken i Norrtälje, dit du enkelt tar dig med bil eller buss från både Stockholm och Uppsala. På vägen mot Söderarm stannar båten även i Räfsnäs, för den besökare som vill kliva ombord där.

- Välkommen att uppleva vår unika före detta fyr och lotsplats, som från 2:a världskriget även har varit ett militärt område. Här får du möta vår fantastiska natur med massor av häckande fåglar under sommaren, säger Anngret Andersson, ansvarig vid Söderarm.

Söderarms skärgård är den i särklass största och örikaste delen av norrskärgården. Det sägs att namnet Söderarm kommer av alla öar som sträcker sig som två armar ut mot Åland hav. På Söderarm kan du under ett par timmar njuta av härliga vyer i idyllisk skärgårdsmiljö, dricka kaffe med hembakad bulle, äta glass, handla i hantverks- och souvenirboden, gå upp i fyren, gå på civil eller militär rundvandring med quiz genom att använda telefonen eller gå runt på ön och njuta av naturen. På ön är mycket av det gamla fyr- och lotssamhället bevarat.

- Vi har tagit till vara på mycket av det militärhistoriska arvet hos oss. Här kan du till exempel uppleva bastu och avslappningsrum som är byggt i en före detta försvarsbunker från 1942, säger Anngret Andersson.

Om du är hungrig så finns hemlagade matlådor som du kan värma på plats.

Boka din plats redan, antal platser är begränsat, idag på roslagen.se

Boka din resa från Norrtälje hamn

Boka din resa från Räfsnäs

Om Visit Roslagen

Visit Roslagen AB arbetar för utveckling, marknadsföring och försäljning av turistbaserade tjänster och produkter i Roslagen. Denna pärla omfattar de fyra skärgårdskommunerna Vaxholm, Österåker, Norrtälje och Östhammar. Roslagen är havet, skärgården, bruken och småstäderna.