2018-06-02 15:09Nyheter

Upplev 1600-talets Öregrund med ny app

null

Nu lanseras appen som gör det möjligt för besökare att uppleva 1600-talets Öregrund i sin mobil eller surfplatta. Den nya tekniken har hämtat inspiration från spelindustrin och arbetet med appen har involverat såväl spelutvecklare som arkeologer och Öregrundsbor.

I appen Visir Upplandia finns sedan tidigare möjlighet att utforska Domkyrkostaden Uppsala år 1509. Nu blir det också möjligt att på plats i Öregrund öppna appen i sin mobila enhet och uppleva en historisk rekonstruktion av platsen på sin skärm. Här kan man vandra runt i miljön, gå in i hus och se sig omkring samt träffa på historiska personer som också rör sig på platsen. Allt i verklig storlek och tredimensionellt. Appen kan även användas offsite, alltså för den som inte befinner sig i Öregrund.

– Med den nya tekniken kan vi tillgängliggöra Öregrunds spännande historia och göra det möjligt att få uppleva 1600-talets Öregrund med skepp, sjömän och hamnmagasin, säger Gisela Norén, VD Visit Roslagen.

Appen har utvecklats av företaget DISIR Productions på uppdrag av Region Uppsala i samarbete med Visit Roslagen. För den som önskar kommer det finns möjlighet att låna surfplattor på Turistbyrån i Öregrund.

Satsningen på appen Augmented History Öregrund är möjlig tack vare det större besöksnäringsprojektet Augmented Export som leds av Region Uppsala i samarbete med bland annat Visit Roslagen. Uppgiften är att utveckla hållbara produkteter inom natur- och kulturturism med Tillväxtverket som delfinansiär.

Om Visit Roslagen

Roslagen marknadsförs och utvecklas som destination sedan år 1999 av skärgårdskommunerna Österåker, Norrtälje och Östhammar. Visit Roslagen AB driver nu utvecklingen vidare tillsammans med näringslivet. Bolaget ägs av 160 företag/aktörer samt kommunerna Östhammar, Norrtälje och Österåker. Visit Roslagen arbetar för utveckling, marknadsföring och försäljning av turistbaserade tjänster och produkter i Roslagen.