2021-09-23 05:30Nyheter

Unik hösttur till Ängsö med brunch

Höst på ÄngsöHöst på Ängsö

Nu har du chansen att uppleva färgsprakande natur och stilla skärgård under en hösttur tur till Ängsö – en av Sveriges äldsta nationalparker. Turerna anordnas med båttransport som utgår från Furusunds ångbåtsbrygga, med Gula båten.

– Ängsö är en populär ö och nationalpark som bjuder på härliga naturupplevelser! Ön är ett populärt besöksmål under sommaren, men fantastiskt vacker även på hösten. Den här tiden på året är det svårt att nå Ängsö utan egen båt. Därför är vi glada att kunna erbjuda turer hit även när hösten är som vackrast, säger Malin Hellkvist, Visit Roslagen.

Vid Furusunds ångbåtsbrygga startar turen mot Ängsö med Gula båten. Båtturen tar cirka 25 minuter och går genom en färgsprakande skärgård i höstskrud. På Ängsö möter nationalparksvärden upp och tar oss med på en guidning där vi får lära oss mer om Ängsö då och nu, med spännande inslag om öns natur och historia. Den guidade turen tar cirka en timme.

Efter en rundtur på ön går färden vidare till Furusund värdshus där du avnjuter en höstbrunch i värdshusets restaurang, med en fantastisk utsikt mot Furusundsleden.

Om Visit Roslagen

Visit Roslagen AB arbetar för utveckling, marknadsföring och försäljning av turistbaserade tjänster och produkter i Roslagen. Denna pärla omfattar de fyra skärgårdskommunerna Vaxholm, Österåker, Norrtälje och Östhammar. Roslagen är havet, skärgården, bruken och småstäderna.