2021-09-09 07:46Nyheter

Stort intresse för Roslagen i sommar

Rex, Norra BåtlinjenRex, Norra Båtlinjen

När Visit Roslagen nu summerar sommaren står det klart att många har valt att semestra i Roslagen även i sommar. Antalet besökare på turistbyråerna har ökat jämfört med förra sommaren och många av Roslagens besöksnäringsföretag är nöjda med sommarsäsongen.

På Visit Roslagens turistbyråer i Norrtälje och Öregrund har antalet besökare ökat sedan sommaren 2020. Många kommer in på turistbyrån för tips och vägledning under sin vistelse. Speciellt utmärkande är turistbyrån i Öregrund där besökarantalet i juli månad till och med var högre än sommaren 2018.

- Det har varit ett högt tryck på våra turistbyråer och vi ser att de utländska besökarna börjar hitta tillbaka till Roslagen. Även de digitala besökarna har ökat under sommaren och många har kontaktat oss för information, inspiration och tips för att upptäcka Roslagen på bästa sätt, säger Gisela Norén, VD Visit Roslagen.

Det höga trycket har också synts hos många av Roslagens besöksnäringsföretag. I Visit Roslagens årliga medlemsundersökning har 75%* av de tillfrågade företagen gett sommaren höga betyg.

Men även om många företag haft en bra besökssommar, så visar undersökningen tydligt att många har kämpat med att anpassa verksamheten utifrån rådande restriktioner och snabba förändringar när besökstrycket varit högt och efterfrågan på erfaren personal varit stor.

När det gäller bokningar online på roslagen.se så har de ökat med 53% (jan – aug) jämfört med samma period förra året. Det är ett tydligt tecken på att hemestertrenden har hållit i sig och att fler törs boka igen. Störst efterfrågan har det varit på skärgårdsutflykter, natur- och kulturupplevelser.

- Det finns ett uppdämt behov av uppleva saker tillsammans nu. I och med de slopade restriktionerna från och med den 29 september så hoppas vi på många spännande möten och kulturevenemang redan i höst, avslutar Gisela Norén.

*Av de som svarat på enkäten ger 75% sommaren betyget 4 eller 5 (på en skala från 1-5)

Om Visit Roslagen

Visit Roslagen AB arbetar för utveckling, marknadsföring och försäljning av turistbaserade tjänster och produkter i Roslagen. Denna pärla omfattar de fyra skärgårdskommunerna Vaxholm, Österåker, Norrtälje och Östhammar. Roslagen är havet, skärgården, bruken och småstäderna.