2020-12-11 13:58Nyheter

Roslagsflaggan – en uppskattad julklapp från Roslagen

Roslagens flagga, framtagen på initiativ av Erik Rudolfsson.Roslagens flagga, framtagen på initiativ av Erik Rudolfsson.

Lagom till jul finns Roslagens flagga att köpa hos Norrtälje turistbyrå, Östhammars turistbyrå och i Visit Roslagens webbshop.

Roslagsflaggan, som lanserades sommaren 2020, är framtagen på initiativ av Erik Rudolfsson, boende i Östhammar. Flaggan blev genast en succé då den kom och sålde snabbt slut hos återförsäljaren.

–  Det har varit en lång väntan för många då pandemin gjort att beställningar dröjt. Därför är vi jätteglada att lagom till jul kunna erbjuda flaggan till försäljning hos oss, säger Therese Carlström, Visit Roslagen.

Flaggan liknar den svenska flaggan men med ett vitt kors utanför det gula. Det mörkare blå i fälten och det gula i korset anknyter till hur den gammalsvenska flaggan såg ut. Det vita och blå symboliserar Roslagsbornas, genom tiderna strävsamma kamp med naturen och havet, genom Roslagens placering vid kustens skärgård och Ålands hav.

– Vi hoppas och tror att flaggan ska bli en uppskattad julklapp hos många och ser fram emot att se den vaja på både båtar, flaggstänger och fasader runtom i Roslagen framöver. Den är förstås också en perfekt julklapp till alla rospiggar i förskingringen, säger Therese Carlström.

Flaggan finns att köpa på Visit Roslagens turistbyråer i Norrtälje och Östhammar. Den kan också beställas via Visit Roslagens webbshop.

Om Visit Roslagen

Visit Roslagen AB arbetar för utveckling, marknadsföring och försäljning av turistbaserade tjänster och produkter i Roslagen. Denna pärla omfattar de fyra skärgårdskommunerna Vaxholm, Österåker, Norrtälje och Östhammar. Roslagen är havet, skärgården, bruken och småstäderna.