2022-02-16 09:56Nyheter

rOslagbara sportlovsaktiviteter

Sportlov i Roslagen

Du kommer väl till Roslagen på sportlovet? Här hittar du lugn och äventyr för hela familjen! Oavsett om du vill ha en familjesemester med boende, uppleva läskiga spökerier, testa sporter eller gå på teater så vågar vi lova att Roslagen har något för dig. Här kan du ta del av våra bästa tips för ett rOslagbart sportlov.

Ta en dagstur till en charmig småstad
Fira sportlovet med att upptäcka en ny stad!  I Norrtälje hittar du många butiker och charmiga fik! I hamnen växer en ny stadsdel fram och längs strandpromenaden finns restauranger, bryggdäck och lekplatser. Vill du ha mera fart? Inga problem. I centrala Norrtälje finns både badhus och möjlighet till utförsåkning i den populära Kvisthamrabacken.

En annan småstadspärla i Roslagen är Östhammar. Här kan du ta en paus på ett mysigt café och strosa längs charmiga gator.

Östhammar

Ta bilen till en ö
I Roslagen är det alltid nära till skärgården! Du vet väl att du kan nå flera öar med bil eller buss? En timmes bilfärd från Stockholm hittar du Furusund. Här kan du gå på upptäcksfärd och spana på fartyg som passerar i Furusundsleden.

En annan skärgårdsstopp du inte får missa är Ljusterö, som du når med bilfärja från Östanå. Ön är en av de största i Stockholms mellersta skärgård och är värd ett besök oavsett årstid.

I norra Roslagen hittar du Gräsö som du når med bilfärja från Öregrund. Gräsö är till ytan Sveriges tionde största ö och här hittar du vandringsstigar och fantastiska skärgårdsvyer.

Ut & njut
Vill du packa picknickväskan och komma ut i naturen på sportlovet?
Två mil öster om Norrtälje hittar du Riddersholms naturreservat. Här finns härliga vandringsslingor i vacker skärgårdsnatur. Passa på att ta en lunchpaus vid en av de anlagda grillplatserna i området.

7 kilometer utanför Åkersberga hittar du Domaruddens friluftsgård med stora ytor för lek och spel. Här finns också en vedeldad sjöbastu intill bryggan där den modiga kan njuta av ett uppfriskande vinterbad.

Vid infarten till Öregrund finns friluftsområdet Tallparken. Här finns promenadstigar och utsiktsbänkar där du kan njuta av härliga skärgårdsvyer.

Vinter_Roslagen

Gå på teater eller testa en sport
I vår evenemangskalender hittar du massor av skojiga dagsaktiviteter för små och stora barn. Under lovet kan du prova på olika sporter, lära dig dreja eller gå på teater, spökvandring, skridskodisko och mycket mer. Läs mer om evenemang och aktiviteter på sportlovet i vår evenemangskalender.

Stanna lite längre – på hotell eller slott
Vill du förlänga din vistelse i Roslagen med en övernattning? Flera boenden erbjuder extra festliga erbjudanden för hela familjen under sportlovet. På Rånäs slott kan du fira sportlovet i äkta slottsmiljö. Här kan du mysa i slottets salonger, spela biljard, ta ett vinterbad i Skedviken och njuta av sjöbastu och SPA-pooler. Vill du bo mer centralt i Norrtälje så erbjuder Åtellet sportlovspriser för familjemys.

På Marholmen - en helt ovanlig ö - kan hela familjen bo i stuga och njuta av massor av roliga aktiviteter med spel, naturbingo, biljard och stugmys. Passa på att boka din stuga här. Föredrar du boende på Marholmens hotell så finns ett sportlovserbjudande för familjen även här.

Här hittar du fler boenden i Roslagen.

Sportlov i Roslagen

Åk skidor på konstsnö
Vill du åka längdskidor på lovet? I Roslagen hittar du när vädret tillåter, flera skidspår. Om du vill vara säker på att hitta snö i spåren finns också anläggningar med konstsnö vid Gimo Ski Center och Häverödal. Du kan alltid se aktuell snöstatus via webbsidan skidspar.se.

Skidåkning

Hyr en egen pool för familjen
Under sportlovet kan du hyra poolen på Runö Möten & Events exklusivt för ditt sällskap. Poolen kan bokas under vecka 9 för en grupp om max 8 personer under två timmar. Läs mer på Runö Möten & Events webbplats.

Besök gärna Roslagen.se för mer information och inspiration om sportlovsäventyr i Roslagen.

Om Visit Roslagen

Visit Roslagen AB arbetar för utveckling, marknadsföring och försäljning av turistbaserade tjänster och produkter i Roslagen. Denna pärla omfattar de fyra skärgårdskommunerna Vaxholm, Österåker, Norrtälje och Östhammar. Roslagen är havet, skärgården, bruken och småstäderna.