2020-07-08 09:22Nyheter

Nu får Roslagen en egen flagga

Roslagens flagga, framtagen på initiativ av Erik Rudolfsson.Roslagens flagga

Nu har Roslagen en egen flagga! Flaggan är framtagen på initiativ av Erik Rudolfsson, boende i Östhammar och med ett speciellt intresse för flaggor. Flaggan liknar den svenska flaggan men med ett vitt kors utanför det gula.

– Jag har under åren sett flera olika regions- och landskapsflaggor som människor känt stolthet och tillhörighet inför. Roslagen är och har varit en självklar del av Sveriges historia som jag tror de allra flesta människor känner till och har positiva associationer till. Självklart förtjänar Roslagen en egen flagga, säger Erik Rudolfsson.

Det mörkare blå i fälten och det gula i korset anknyter till hur den gammalsvenska flaggan såg ut. Det vita och blå symboliserar Roslagsbornas, genom tiderna strävsamma kamp med naturen och havet, genom Roslagens placering vid kustens skärgård och Ålands hav.

– Flaggans färger ska påminna om de brytande vågorna med segel på hav och fjärdar och på vinterisar i skärgården som ibland varken bär eller brister. Det som Rospiggen i alla tider kämpat med i sin tillvaro, avslutar Erik Rudolfsson.

Tanken är att Roslagen ska få en alldeles egen flaggdag. Den tänkta dagen är den 21:a juni, runt den ljusaste dagen på året, då Sommarsolståndet inträffar.

–  Det känns extra roligt att kunna lansera detta positiva initiativ just i år. Vi vet att det finns många som känner stolthet över att få bo här, deltid eller året runt. Det finns nog fler än mig som vill äga en egen roslagsflagga oavsett om det är en vanlig flagga, en vimpel på båten eller enkel fasadflagga. säger Gisela Norén, VD på Visit Roslagen.

Den nya Roslagsflaggan, som är registrerad hos Patent- och Registreringsverket, finns att beställa på FlaggorOnline.se

Erik Rudolfsson
erik.rudolfsson@hotmail.com

Om Visit Roslagen

Visit Roslagen AB arbetar för utveckling, marknadsföring och försäljning av turistbaserade tjänster och produkter i Roslagen. Denna pärla omfattar de fyra skärgårdskommunerna Vaxholm, Österåker, Norrtälje och Östhammar. Roslagen är havet, skärgården, bruken och småstäderna.