2018-07-19 09:33Nyheter

Guidade bussturer i heliga Birgittas fotspår

null

Enligt månghundraårig tradition föddes den heliga Birgitta i Uppland år 1303. Hon växte upp på Finsta gård, där hennes barndoms bönegrotta återfinns.

Med anledning av Birgittas 715-årsfirande anordnar Visit Roslagen tillsammans med Sensus och Svenska kyrkan bussturer till kyrkor i Roslagen med Birgittaanknytning. Turerna är fördelade på tre områden och omfattar ett stort antal kyrkor i Roslagen. Med på turerna finns guiden Charlotte Brusewitz som visar och berättar.

I den norra turen ingår besök vid bland annat Edebo, Knutby kyrka, Edsbro och Karls kyrkoruin. Under mellanturen besöks bland annat Rö kyrka, Rimbo kyrka, Skederids kyrka och Frötuna kyrka. I den södra turen besöks bland annat Össeby-Garn kyrka, Össeby kyrkoruin, Vada kyrka, Frösunda kyrka och Kårsta kyrka.

Datum för turerna:
Norra turen: 8 augusti
Mellanturen: 21 augusti, 27 september, 7 oktober
Södra turen: 18 september

Biljetter bokas via Visit Roslagen

Om Visit Roslagen

Roslagen marknadsförs och utvecklas som destination sedan år 1999 av skärgårdskommunerna Österåker, Norrtälje och Östhammar. Visit Roslagen AB driver nu utvecklingen vidare tillsammans med näringslivet. Bolaget ägs av 160 företag/aktörer samt kommunerna Östhammar, Norrtälje och Österåker. Visit Roslagen arbetar för utveckling, marknadsföring och försäljning av turistbaserade tjänster och produkter i Roslagen.