2021-01-22 07:06Bloggpost

Roslagen - ett paradis för vinterbadare!

Kallt bad en vacker vinterdag vid Rånäs Slott. Foto: Rånäs Slott/Rebecca ZetterlundFoto: Rånäs Slott/Rebecca Zetterlund

Att bada året runt – är det verkligen nyttigt? Ingen har väl undgått den senaste trenden att bada även på vintern. Det iskalla vattnet sägs ha positiva effekter på vår hälsa och göra oss piggare, friskare och gladare! Roslagen vimlar av ljuvliga badplatser där du kan njuta av ett dopp även vintertid. Här tipsar vi om några av de platser där du kan kombinera ditt bad med en varm bastu.

Vinterbada på Rävsten

På Rävsten, utanför Gräsö hittar du Rävstens stugby. Här kan du njuta av magiska vyer över Öregrunds skärgård från den vedeldade bastun. Om isläget tillåter kan anläggningen ordna transport. Kommer du med egen båt bokar du enkelt bastun och eldar själv. Här kan du läsa mer om vinterbad på Rävsten

Vintriga bad i slottsmiljö på Rånäs Slott

Hos Rånäs slott, cirka 30 minuter från Norrtälje, kan du bo i härlig slottsmiljö och njuta av kylande bad i Skedviken. Här finns flera alternativ för att värma upp dig efter bade - både i sjöbastun eller i någon av bryggans spa-pooler. Läs mer om boendepaket och spa-möjligheter hos Rånäs slott.

Kallbad och bastu på Marholmen

Marholmen är en helt ovanlig ö, som du når med bil bara en timme från Stockholm. Här kan du boka kallbad på Badholmen där en brygga med stege väntar på dig. Efter det svalkande badet kan du värma dig i den närliggande bastun. Badet bokas genom kontakt med Marholmen. Här kan du läsa mer om vinterbad på Marholmen.

Bastu och vinterbad på Domarudden

Domaruddens vedeldade bastu är öppen året runt för allmänheten. Under öppettiderna är alla välkomna och ingen bokning krävs. Det går också bra att boka bastun för det egna sällskapet utanför ordinarie öppettider. I anslutning till bastun ligger Drängsjön som inbjuder till ett svalkande dopp även vintertid. Här kan du läsa mer om bastubad på Domarudden.

Bastu i bunker på Söderarm

På ön Torskär i ytterskärgården, ligger Söderarms fyrplats. Här hittar du en bastu i en gammal bunker från andra världskriget och en stor, härlig badtunna med havet på tre sidor och skärgården på den fjärde. Hit kan du komma med egen båt, arrangerad båttransport eller med helikopter. Kontakta Söderarm för att skräddarsy din vinterupplevelse.

Bo och bada vid en Herrgård

Vid den vackra Gimosjön i norra Roslagen ligger Gimo Herrgård. Här kan du njuta av Sjöstugan SPA med utsikt över sjön. I Sjöstugan finns bastu, tre utomhusjacuzzier och badbrygga. Läs mer om boendepaket och spa-möjligheter hos Gimo Herrgård.

För dig som hellre tar det kallt och utför ditt vinterbad utan bastu finns en rad badplatser i Roslagen. Här hittar du ett urval av Roslagens badplatser

Om Visit Roslagen

Visit Roslagen AB arbetar för utveckling, marknadsföring och försäljning av turistbaserade tjänster och produkter i Roslagen. Denna pärla omfattar de fyra skärgårdskommunerna Vaxholm, Österåker, Norrtälje och Östhammar. Roslagen är havet, skärgården, bruken och småstäderna.