2019-10-04 05:45Pressmeddelande

Teknikkonsultbolaget Vinnergi förvärvar Apexa och växer i Göteborg

apexa GöteborgGöteborg

Vinnergi och Apexa har tecknat ett avtal om samgående och breddar därmed sin verksamhet i Västsverige. Företaget växer från 30 till 46 medarbetare i Göteborg och får därmed en ännu bättre teknikbredd och starkare kunderbjudande.

Teknikkonsultbolaget Vinnergi som har ett nytt namn sedan We-Consulting och Ikkab gick samman tidigare i år. Företaget som har kontor på 21 orter runt om i Sverige, blev nyligen utsett till ett av Sveriges främsta tillväxtföretag. I och med förvärvet av Apexa stärker de sin position ytterligare i Västsverige.

Apexa kompletterar oss perfekt i vår strategi där vi ska öka närvaron på våra befintliga orter. Det känns väldigt kul att få med ett så kompetent gäng som Apexa som ger oss en teknikbredd där vi kan bygga ännu starkare kundteam för att lösa nya utmaningar, nu ska vi fortsätta utvecklas och dra nytta av varandras styrkor, säger Pierre Wallgren, vd på Vinnergi.

Det är inte bara kompetensen som gör samgåendet till en perfekt match.

I Vinnergi har vi hittat ett nytt spännande sammanhang med ett tydligt fokus på medarbetarskapet. Jag är övertygad om att det här är ett väldigt bra sammanhang både för Apexas medarbetare och för kunderna, säger Mikael Johansson, vd på Apexa.

Stark etablerting i Göteborg.

Vinnergi har en tydlig tillväxtstrategi och en vision om att bli Sveriges bästa teknikkonsultbolag inom telekom, energi och fastighet och att bygga de infrastrukturer som samhället behöver i framtiden. Med samgåendet växer ökar antalet medarbetare från 30 till 46. Pierre understryker vikten av att förbli en lokal aktör, både för kundernas och medarbetarnas bästa.

Vi vill växa lokalt på alla våra 21 orter för att fortsätta arbeta nära våra kunder men också för att bygga bolaget nära den kompetens vi vill attrahera. Med förvärvet av Apexa ser jag en stark fortsatt utveckling av närvaron i Göteborg, säger Pierre Wallgren.

Tills vidare kommer Apexa fortsätta verka under sitt befintliga namn.

Om Vinnergi

Vinnergi AB är ett teknikkonsultbolag med 300 medarbetare och en omsättning på 300 miljoner SEK. Företaget bildades år 2019 efter sammanslagningen av elkonsultbolaget Ikkab och teknikkonsultbolaget We Consulting. Idag finns Vinnergi på 21 orter i Sverige samt i Oslo och erbjuder konsulttjänster inom samhällsinfrastruktur som kommunikation, energi och fastighet. Bolaget, som har sitt huvudkontor i Linköping, ägs till 40 procent av medarbetarna.

Pierre Wallgren
vd