2022-05-31 07:00Pressmeddelande

Vindeln är Årets UF-kommun i Västerbotten 2022

Vindelns kommun utsågs under dagen till Årets UF-kommun i Västerbotten.

Kommunen har under det senaste året visat på ett helhetsgrepp kring entreprenöriellt lärande som en röd tråd där de arbetar på flera olika nivåer inom kommunen, inte bara i den dagliga verksamheten i skolan.

SÅ HÄR LYDER MOTIVERINGEN TILL ÅRETS UF-KOMMUN I VÄSTERBOTTEN

:Årets UF kommun 2022 har genom ömsesidig samverkan med företagen, kommunen och skolan skapat viktiga plattformar för kommunens utveckling. Skolans vision är att alla elever ska få en likvärdig utbildning och ges samma möjligheter att utvecklas som individer. Utvecklingen kring de entreprenöriella lärande har skett genom bästa tänkbara kollegiala drivkraft och samarbete hos skolpersonalen. Näringslivet har tagit stort ansvar för att ge eleverna möjlighet att öva på sin egen företagsamhet och tagit fasta på att ju tidigare de får börja desto bättre. Hela grundskolan genomsyras av entreprenörskap och eleverna får växa och se möjligheter där de bor i Årets UF kommun Vindeln.

Om Vindelns kommun

Här är livskvalitet en självklarhet och inte ett abstrakt begrepp. Vi alla håller ihop bygden. Här finns plats för eldsjälarna oavsett om de brinner för naturen, byn, idrotten, kulturen eller för sitt företag. I vår bygd finns arbetstillfällen inom kommun, stat och näringsliv. Här finns också goda möjligheter för de som vill starta och driva företag – och de är många. I Vindeln är det enkelt att bygga och bo och livet går ihop. Det är nära till arbetsplatsen både inom och utom kommunen, oavsett om vi reser iväg för dagen eller arbetar digitalt. När vi kommer hem efter arbetsdagens slut väntar ett rikt fritids- och kulturutbud.

Niklas Westman
Niklas Westman