2022-12-02 11:51Pressmeddelande

Tre lokala entreprenörer tar över driften av Vindelforsarnas camping

Erik Jakobsson och Joel Lindfors tillsammans med Roddy Abarzua (saknas på bilden) kommer ta över driften av Vindelforsarnas camping från 1 januari.Erik Jakobsson och Joel Lindfors tillsammans med Roddy Abarzua (saknas på bilden) kommer ta över driften av Vindelforsarnas camping från 1 januari.

Direkt efter nyår tar tre lokala Vindeln-entreprenörer över driften av Vindelns camping nere vid populära Renforsen. Joel Lindfors, Erik Jakobsson och Roddy Abarzua har tillsammans ambitionen att skapa nya förutsättningar för området.
Dessutom passar de på att byta namn till Vindelforsarnas camping.

- Vår vision är placera camping- och rekreationsområdet på kartan igen och förstärka området som ett populärt utflyktsmål. Café Mjölnaren ska vi utveckla och förstärka. Vi kommer även försöka jobba med fler och mer evenemang och turism, berättar Joel Lindfors och får medhåll av sina kollegor.

I hjärtat av Vindelforsarnas naturreservat i Vindelns kommun, Västerbottens län och inom biosfärsområdet Vindelälven-Juhttátahkka finns natursköna Vindelforsarnas camping.

Anläggningen består av 50 fasta uppställningsplatser för husvagnar där tio stycken är på asfalt och kan användas för åretruntbruk, servicebyggnad, stugby bestående av tre byggnader med totalt åtta lägenheter.

- Det är klart att vi har gått och sneglat på det här området och haft våra drömmar hur vi skulle kunna utveckla det. När det sedan kom ut på anbud agerade vi direkt. Campingområdet är anläggning med naturupplevelser runt knuten och fina möjligheter till motion, rekreation, fiske och naturupplevelser. Vi har många tankar och idéer på hur vi skulle kunna utveckla anläggningen, berättar Lindfors.

Hela naturreservatet är ett populärt besöksmål under alla årstider. Under sommaren hålls konstutställningen Konst i Kvarn samt Hantverk i Kvarn och populära Nationalälvens dag, vilket lockar tusentals besökare till området.

Men trion, alla med gemensam bakgrund inom Räddningstjänsten i Vindeln , vill locka ännu fler besökare till området nere vid Vindelforsarna.

- Dels vill vi förstås fortsätta samarbeta med Konst i Kvarn och deras fantastiska verksamhet. Vi har också ambition att bjuda på minst ett årligt återkommande evenemang varje år. Det känns verkligen lockande att få den här chansen. Det finns massor av möjligheter, säger trion samstämmigt.

Om Vindelns kommun

Här är livskvalitet en självklarhet och inte ett abstrakt begrepp. Vi alla håller ihop bygden. Här finns plats för eldsjälarna oavsett om de brinner för naturen, byn, idrotten, kulturen eller för sitt företag. I vår bygd finns arbetstillfällen inom kommun, stat och näringsliv. Här finns också goda möjligheter för de som vill starta och driva företag – och de är många. I Vindeln är det enkelt att bygga och bo och livet går ihop. Det är nära till arbetsplatsen både inom och utom kommunen, oavsett om vi reser iväg för dagen eller arbetar digitalt. När vi kommer hem efter arbetsdagens slut väntar ett rikt fritids- och kulturutbud.

Niklas Westman
Kommunikatör