2020-05-12 17:00Press release

Vinnarna hyllades digitalt för första gången någonsin

Genrebild. Fotograf: Johanna HerbstGenrebild. Fotograf: Johanna Herbst

Regionens vinnare av Venture Cup STARTUP 2020 avslöjades under tisdagen när Regionfinalen arrangerades digitalt. Bland vinnarna fanns affärsidéer som effektiviserar svamp- och bärplockning, en totallösning för digitala lås samt ett dataspel som skapar miljömedvetenhet. Förutom vinstsumman på 50 000 kr per pris direktkvalificerade sig vinnarna till Sverigefinalen i höst.

Regionfinalen livesändes under tisdagen i komprimerat format, trots det med ett program som innehöll alla väsentliga delar. Ett system i Messenger öppnade upp för interaktion och delaktighet inför och under Regionfinalen. Vinnarna hyllades och deltagarna bjöds på inspiration samt möjligheten att nätverka digitalt. Precis som vanligt röstade deltagarna på sin favorit och utsåg därmed vinnaren av Publikens pris, vilket blev Vector Traffic Academy.

- Regionfinalens syfte är i första hand att hylla vinnarna men även att inspirera deltagarna samt att nätverka med likasinnade. Detta år fick vi, likt alla andra, tänka om men programmet innehöll trots detta alla viktiga beståndsdelar som utgör en Regionfinal, säger Cathrin Sandström Regionsansvarig på Venture Cup Nord.

Inspiration stod duon Camilla Lundin & Vendela Lilliestråle för, grundare av Qalora Capital, där de hjälper startups med investering genom deras internationella nätverk av investerare. Även kvällens moderator Åsa Sandberg inspirerade som är en stark profil i hållbarhetssverige och Sverigechef för Too Good To Go.

Joachim Ljungquist och hans team vann två av priserna, Best Traction och Game Changer, med sin affärsidé HomeAxess. De erbjuder bostadsföretag en unik plattform och totallösning bestående av digitala lås, låsspecifika algoritmer för accesskontroll, distribution av digitala nycklar samt nyckelkvittens med BankID.

- En vinst i Venture Cup är väldigt betydande för verifiering av vårt affärscase utanför den insatta kundgruppen. Vi kommer att vara i behov av ett mindre kapital från extern investerare,  och publicitet via Venture Cup är en bra väg att nå ut, menar Joachim Ljungquist.

Hållbarhetspriset Impact Maker gick till Luleåbaserade bolaget BUMI där grundarna vill skapa ett mer hållbart samhälle med hjälp av underhållning. Affärsidén som ska få fler att plocka svamp och bär, Plocka, som två studenter vid SLU i Umeå står bakom vann priset Beyond Academic. Samtliga regionala vinnare tävlar mot varandra under Sverigefinalen i höst om bland annat den prestigefulla titeln Startup of the Year.

Läs mer om vinnarna här:
Best Traction - HomeAxess
Game Changer - HomeAxess
Impact Maker - BUMI
Beyond Academic - Plocka

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med nyblivna entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en affärsidé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Alexandra Björk
VD Venture Cup