2019-11-17 20:08Press release

VDn på Göteborg & co inspirerar nya entreprenörer i regional tillväxt

Peter Grönberg & de regionala vinnarna av TOPP20 i Väst år 2017Peter Grönberg & de regionala vinnarna av TOPP20 i Väst år 2017

I år har Peter Grönberg tillträtt som VD på Göteborg & co och nu siktar han på att Göteborgs turism, kongresser och evenemang ska fördubblas. På Venture Cups årliga Topp20-evenemang kommer han berätta om resan dit.

Deadline har passerat för årets omgång av Venture Cups tävling IDEA och denna gång med rekordmånga tävlingsbidrag nationellt och regionalt. I tävlingen IDEA får entreprenörer med färska, oprövade affärsidéer chansen att få sin affärsidé testad av en jury av professionellt verksamma inom entreprenörsbranschen. Med över 150 affärsidéer från region Väst har Venture Cup hjälpt fler entreprenörer än någonsin i tävlingen IDEA.

-       Att antalet inlämnade idéer både slår rekord nationellt och i samtliga regioner är fantastiskt! Det visar att det finns idébärare runtom i landet som ser fördelarna av att testa sin idé genom att berätta om den. Eftersom vi har en öppen tävlingsplattform ger den möjligheten att både inspireras och ge feedback till sina medtävlanden, något jag upplever att entreprenörerna förstått vikten av och uppskattar, säger tävlingsansvarig Madelene Näslund.

Den 12:e december presenteras de fem bästa idéerna i region Väst och samtidigt får gästerna ta del av den fullständiga Topp20-listan över Sveriges främsta affärsidéer, där dessa ingår som en av fyra regioner.

Peter Grönberg tillträdde som VD på Göteborg & co i juni i år. Han kommer närmast från en tjänst på Volvo Group där han bland annat ansvarat för företagskultur, organisationsutveckling, ledarskap, mångfald och arbetsgivarvarumärke. År 2014 blev Peter utsedd till årets ledarutvecklare av tidningen Chef. Efter många år av framgångar höjer Göteborg nu ribban ytterligare och siktar på att fördubbla turism, kongresser och evenemang. Han kommer att tala om hur Göteborg och co tillsammans med stad, näringsliv och akademi fortsätter resan med att stärka initiativkraften, kreativiteten och samarbetet för att göra staden än mer mänsklig och attraktiv att besöka, leva och verka i.

Syftet med evenemangen är att föra samman nyblivna entreprenörer med intressenter inom olika grenar av entreprenörskap för att med hjälp av rätt nätverk och rådgivning kunna ta nästa steg i sitt företagande.

Evenenemanget är kostnadsfritt men antalet platser är begränsade. Säkra din plats redan idag på: https://topp20gothenburg.eventbrite.com

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med nyblivna entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en affärsidé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Alexandra Björk