2019-05-22 15:34Press release

Tydligt rädda-världen-fokus bland vinnarna i Venture Cup

Vinnarna i Venture Cup Startup Öst 2019. Foto: Martin Lundström Vinnarna i Venture Cup Startup Öst 2019. Foto: Martin Lundström

Årets upplaga av entreprenörskapstävlingen Venture Cup Startup Region Öst är avslutad och vinnarna tillkännagavs under ett intimt event på GT30 i centrala Stockholm. Gemensamt för de vinnande teamen är att de på olika sätt bygger lösningar för de utmaningar som samhället står inför.

Kvällen bjöd på inspiration och mingel. Gästerna fick träffa en av Venture Cups alumner, The Fit, som berättade om sin framgångsresa sedan vinsten i Venture Cup Startup 2018. Finalisterna fick även pitcha sina affärsidéer live på scen, där Nordic Psychology vann publikens hjärtan och därmed också publikens pris. Kvällen kröntes med att vinnarna av Venture Cup Startup 2019 avslöjades och prisades.

Kvällens segrare blev Appstore for R&D, Enerpoly, imagiLabs och Nordic Psychology  som vann 50 000:- vardera. Här finns lösningar som effektiviserar forskning, gör terapi kostnadeffektiv tack vare VR-teknik, programmering når ut till fler unga tjejer och engångsbatterier blir laddningsbara. Förutom prispengarna direktkvalificeras vinnarna till Sverigefinalen i Göteborg den 24 september.

För att lyckas som entreprenör behöver man vara extremt lyhörd för marknadens behov. Därför är det inte helt oväntat att vinnaridéerna i Venture Cup speglar samhällets utmaningar. De tävlande visar att skillnaden mellan idéer och bra affärsidéer är just att det finns en affär. Och tittar man på alumnerna så visar de tydligt att det går att göra business och rädda världen på samma gång! - säger Tove Söderström, Regionansvarig för Venture Cup Öst

Vill du vara på plats i publiken där region Östs vinnare tävlar mot de andra regionernas vinnarteam? Anmäl dig till Sverigefinalen redan nu: https://venturecupsverigefinal.confetti.events/

Här är samtliga vinnare i STARTUP 2019, region Öst:

Nordic Psychology  - Vinnare av priset Best Traction

Nordic Psychology är ett produktbolag inom Health Tech, med visionen att revolutionera framtidens psykologiska behandlingar. Nordic Psychology erbjuder helhetslösningar inom VR-behandling till privat och offentlig sjukvård, med behandlingsprogram för fobier, beroenden, stress, ätstörningar och fysioterapi.

- Vinsten innebär att vi kan fortsätta driva vårt företag utan lån och riskkapital. Vi ser även vinsten som ett kvitto på att vårt hårda arbete lönar sig, säger Matilda Sandström, grundare av Nordic Psychology.

Grundare: Matilda Sandström och Boontariga Pipatanangura.

Appstore for R&D - Vinnare av priset Game Changer

Appstore for R&D är en digital affär där forskare och utvecklare kan köpa färdiga analysprogram där de lätt kan stoppa in sina stora mängder data och göra komplexa analyser av dem. Programmen besparar forskarna tid och pengar som annars hade gått till att själv programmera dessa eller beställa dem från en dyr programmeringsfirma.

- Vinsten i Venture Cup Startup innebär att vi lättare kan nå ut med våra produkter till dem som har nytta av dem. Prispengarna kommer göra det möjligt för oss att nå ut till en större del av marknaden, det vill säga, till alla världens forskare och utvecklare, säger Daniel Petrini.

Team: Daniel Petrini, Hanno Lindroth, Håkan Andersson, Isabel Petrini
Ort: Uppsala

Enerpoly - Vinnare av priset Impact Maker

Enerpoly utvecklar miljövänliga och uppladdningsbara zinkjon-batterier för storskalig energilagring. Teknologin består av lättillgängliga och säkra material som har en väletablerad och hållbar infrastruktur för utvinning och återvinning. Dessa batterier kan överbrygga luckorna mellan förnyelsebar elproduktion och elkonsumtion.

- Vinstpengarna kommer hjälpa oss att fullfölja våra affärsutvecklingsplaner detta år och
kommande år. Prestigen i sig är viktigare för oss då vinsten sätter bolaget Enerpoly på kartan som ett av de hetaste startupbolagen i Sverige, säger Mylad Chamoun, grundare.

Team: Mylad Chamoun och Samer Nameer

imagiLabs - Vinnare av priset Student Superstart

imagiLabs gör kodning kul för tonårsflickor. En community där tjejer mellan 12-16 år blir kreativa med mobila verktyg och prylar anpassade genom programmering. Genom gamification, strävar vi efter att träna och förbereda morgondagens ledare som kommer att forma framtiden för innovation.

- Beyond the prize, winning means a stamp of validation and an opportunity to inspire others to take a leap! We hope that many more students, and female students. will be encouraged to take their university projects and turn them into a company!
Säger Dora Palfi, grundare av imagiLabs.

Team: Dóra Pálfi, Beatrice Ionascu och Alexa Edström
Lärosäte: Stockholms Universitet

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med framtidens entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en idé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se