2020-05-10 09:33Press release

Samhällsnytta och global potential genomsyrar årets vinnare!

Venture Cup Västs Regionfinal 2018. Fotograf: Emmy JonssonVenture Cup Västs Regionfinal 2018. Fotograf: Emmy Jonsson

Under måndagen livesändes Venture Cup Västs årliga Regionfinal digitalt för första gången någonsin. Vinnarna korades och tilldelades regionens sex priser, Best Traction, Impact Maker, Game Changer, Beyond Academic, JCE Accelerator Award och We app Startup Boost, varav tre av de vinnande bolagen också direktkvalificerade sig till Sverigefinalen i höst.

Med interaktion och delaktighet inför och under Regionfinalen genom ett system i Messenger av bolaget Zlingit, skapade Venture Cup förutsättningar för deltagarna att nätverka och fira deltagarna i vanlig ordning på den årliga Regionfinalen.

- Den digitala hanteringen av Venture Cups processer är en naturlig del av vår verksamhet redan sedan tidigare. Det blev i rådande situation nödvändigt men också spännande att digitalisera våra evenemang och skapa en värdefull upplevelse för våra entreprenörer och partners i samband med årets digitala regionfinal, säger Alexandra Björk, VD på Venture Cup.

Inspiration stod duon Camilla Lundin & Vendela Lilliestråle för, grundare av Qalora Capital, där de hjälper startups med investering genom deras internationella nätverk av investerare. Ä kvällens moderator Åsa Sandberg inspirerade som är en stark profil i hållbarhetssverige och Sverigechef för Too Good To Go.

Bland årets vinnare finner vi samhällsnytta och potentialen att skala upp globalt vara framgångsreceptet där Alpha therapy solutions, som uppfyller dem båda, tog hem priserna Impact Maker och Game Changer. Juryn ser potential för bolaget att förändra en hel bransch. Med deras trovärdiga lösning som kan utvecklas till fler användningsområden tacklar teamet ett av de största hoten mot vår globala folkhälsa.

Best Traction gick till loop-it som genom sitt cirkulära pantsystem av engångsmuggar på caféer och restauranger siktar på att eliminera engångsartiklar. Juryn imponerades av att de redan etablerat kontakt med flertalet kunder och verifierat sitt koncept.

Priserna Beyond Academic och JCE Accelerator Award gick till bolaget Oterlu Ai. Teamet läser på Chalmers tekniska högskola och har med hjälp av Ai tagit fram en lösning som ska filtrera och kontrollera näthat på digitala plattformar. Jurygrupperna menar att de tar sig an en högaktuell utmaning som på ett intelligent sätt skapar trygghet i en digital miljö samtidigt som teamet besitter spetskompetens inom området och har goda förutsättningar att lyckas.

We app Startup Boost som är nytt för i år tilldelades bolaget BeeFarm med en idé som juryn ser ett starkt behov av. Deras lösning kan göra skillnad globalt men på en lokal nivå vilket de anser kommer bidra till positiva miljöeffekter och en ökad biologisk mångfald.

De regionala vinnarna av priserna Best Traction, Impact Maker, Game Changer och Beyond Academic  tävlar mot varandra under Sverigefinalen i höst om bland annat den prestigefulla titeln Startup of the Year.

Här är samtliga vinnare i STARTUP 2019, region Väst:

Alpha therapy solutions - vinnare av priserna Impact Maker & Game Changer

BeeFarm - vinnare av priset We app Startup Boost

loop-it - vinnare av priset Best Traction

Oterlu Ai - vinnare av priserna Beyond Acedemic & JCE Accelerator Award

Lucero - vinnare av Publikens pris

Frågor hänvisas till:

Josefine Oldenstedt, projektledare för kommunikation- och utbildning

josefine.oldenstedt@venturecup.se

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med nyblivna entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en affärsidé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Alexandra Björk