2019-11-18 07:40Press release

Rekordmånga affärsidéer inlämnade till Venture Cup IDEA

Vinnarna i Venture Cup IDEA 2018

Förutom ett nationellt rekord på över 370 inlämnade idéer landet runt, så har även antalet inlämnade affärsidéer i södra Sverige ökat med nära 25% i år jämfört med föregående år. Den 11 december står det klart vilka fem tävlingsbidrag från region syd som platser på Venture Cups Topp20-lista 2019.

Deadline har passerat för entreprenörstävlingen Venture Cup IDEA och denna gång med rekordmånga tävlingsbidrag. I tävlingen IDEA får entreprenörer med färska, oprövade affärsidéer chansen att få sin affärsidé testad av en jury av professionellt verksamma inom entreprenörsbranschen. Resultatet efter juryprocessen blir en orankad lista över de totalt 20 starkaste idéerna i Sverige, varav fem bidrag väljs ut från region syd.

Att antalet inlämnade idéer både slår rekord nationellt och i samtliga regioner är fantastiskt! Det visar att det finns idébärare runtom i landet som ser fördelarna av att testa sin idé genom att berätta om den. Eftersom vi har en öppen digital tävlingsplattform ges möjligheten att både inspireras och ge feedback till sina medtävlanden, något jag upplever att entreprenörerna förstått vikten av och uppskattar, säger tävlingsansvarig för Venture Cup Madelene Näslund.

Förutom verifikation på sin affärsidé, värdefull feedback från Venture Cups professionella nätverk och en prissumma på 5000 kr, så firas vinnarna även genom Topp20-evenemang som arrangeras på fyra platser i Sverige. Syftet med evenemangen är att föra samman nyblivna entreprenörer med intressenter inom olika grenar av entreprenörskap för att med hjälp av rätt nätverk och rådgivning kunna ta nästa steg i sitt företagande.

Läs mer om Topp20 nära dig här.

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med nyblivna entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en affärsidé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Alexandra Björk
VD Venture Cup