2019-06-14 08:45Press release

Premiär för Venture Cup Wild Card

Bilden visar bolagen från de fyra regionerna som tävlar mot varandra i den nya priskategorin Wild Card.Bilden visar bolagen från de fyra regionerna som tävlar mot varandra i den nya priskategorin Wild Card.

Konkurrensen i årets omgång av entreprenörstävlingen STARTUP som arrangeras av Venture Cup har varit hård. Efter att fyra regionala vinnare har utsetts i varje region återstod det fortfarande starka kandidater som juryn ville lyfta på en nationell nivå.

Mängden tävlingsbidrag och den höga kvaliteten är två anledningar som ligger bakom lanseringen av den nya priskategorin Wild Card. Juryordförande i respektive region fick i uppgift att utifrån kriterierna för det nya priset Wild Card utse ett tävlingsbidrag som har varit nära att bli en av vinnarna men som slutligen hamnade utanför prispallen.

- Vi är en dynamisk organisation och tycker det är viktigt att våra processer alltid är så relevanta som möjligt och att både tävlanden och juryn tycker att bedömningarna är maximalt rättvisa, säger Alexandra Björk, VD på Venture Cup.

Juryn har sett ett behov av en ny priskategori för bolag som har utmärkt sig under bedömningsprocessen och varit nära på att bli en av vinnarna i nuvarande priskategorier.

- Därför är vi lyhörda för juryns åsikt och försöker kontinuerligt utveckla och förbättra tävlingsprocessen. Den här gången genom att skapa ett nytt pris och ge fler duktiga entreprenörer en chans till att uppmärksammas på en nationell nivå, fortsätter Alexandra.

Årets Sverigefinal arrangeras den 24 september i Göteborg på Elite Park Avenue. På plats samlas deltagare från hela Sverige för träffa vinnarna i tävlingen, inspireras och fira entreprenörskap.

Läs mer om finalisterna och anmäl dig till Sverigefinalen här.

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med framtidens entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en idé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Alexandra Björk
VD Venture Cup