2018-09-12 21:16Press release

Lösningen som minskar dyra returer inom retailbranschen prisad i Venture Cups Sverigefinal

Teamet bakom The Fit, vinnarna av priset Top Tech 2018. Foto: Victor AckerheimTeamet bakom The Fit, vinnarna av priset Top Tech 2018. Foto: Victor Ackerheim

Grundaren Lisa Lindvall, blev frustrerad över hur svårt det var att beställa rätt storlek online och eftersom det i dagsläget inte finns något välfungerande system som löser problemet tog hon saken i egna händer. Lösningen blev startup bolaget The Fit. Bolagets digitala kroppsskanner, som konsumenten enkelt kan använda med hjälp av sin smartphone, underlättar för konsumenten att välja rätt storlek.

The Fits lösning skapar en win-win för konsumenten och företaget eftersom konsumenten får en bättre upplevelse samtidigt som klädföretaget minskar sina dyra returer. Vinsten av priset Top Tech innebär en prissumma på 50 000 kronor och en kvalitetsstämpel på affärsidéen.

– The Fit har potential att revolutionera retailbranschen och sänka klädföretagens dyra returkostnader samtidigt som lösningen kommer generera bättre online upplevelser och nöjdare kunder, säger jurymedlemmen Arash Gilan, VD och medgrundare Viva Media Group

Venture Cups Sverigejury består av representanter noggrant utvalda från näringslivet, bl.a. techprofilen Tuva Palm, investeraren Anette Nordvall och entreprenören Arash Gilan. Dagen innan finalen samlades detta stjärngäng i huvudstaden för att grilla samtliga sexton finalist-team från hela Sverige för att hitta vinnare och enas kring vinnarna i tävlingens priser: Student Superstart, Game Changer, Impact Maker samt kvällens stora pris Startup Of The Year.

Grundaren Lisa Lindvall ser ljust på framtiden och arbetar just nu hårt tillsammans med sitt team för att The Fit ska bli den första mobila kroppsskannern på marknaden. Redan idag har flera bolag visat intresse för tjänsten.

Pris: TopTech
IdéThe Fit
Team: Lisa Lindvall
Ort: Kalix

About Venture Cup

The competition for the entrepreneurs of tomorrow Venture Cup is the competition for the entrepreneurs of tomorrow. Our purpose is to connect people with ideas with experts and the crowd, to ignite the creation of new businesses and empower the growth of Sweden. We are a nonprofit organization, and open to everyone who wants to test their business ideas. Thanks to our financial partners, we each year donate 1, 2 million SEK to creative ideas with long-term sustainable growth and verified demand from customers.

Lisa Johansson
Chief Marketing Officer