2019-09-23 11:24Press release

Hållbart engagemang och kunskap ska inspirera morgondagens entreprenörer

Till vänster Hanna Lindquist, till höger Åsa SandbergTill vänster Hanna Lindquist, till höger Åsa Sandberg

Hanna Lindquist och Åsa Sandberg kommer med all säkerhet skapa förutsättningar för en inspirerande kväll för både vinnare och gäster. De ska tillsammans leda Sverigefinalen i Venture Cup den 24 september, på Elite Park Avenue Hotel i Göteborg.

Under våren har regionala vinnare utsetts och nu tävlar framtidens entreprenörer om att vinna åtråvärda priser i årets Sverigefinal i Venture Cup. Många av tävlingsbidragen har under senaste åren fokuserat på hållbarhet och social entreprenörskap och allt fler innovationer har en ambition till att se det som en självklar grund i sin affärsmodell.

Hanna Lindquist är bl.a. en alumn till Venture Cup med bolaget Trine som gör det enkelt för människor att investera i solenergi på växande marknader. Hon har en bakgrund inom civilsamhället och PR-världen där hon arbetat med opinionsbildning och varumärkesbyggande arbete. Hon älskar att följa nya bolag och se idéer realiseras till något som kan ha stor inverkan på individen och samhället i stort.

- Jag hoppas kunna bidra med mina erfarenheter till de utmaningar årets finalister står inför. Det är fantastiskt att se hur många som är bestämda att ta konkreta världsproblem och försöka hitta lösningar på det, där vill jag gärna vara med och stötta, säger Hanna.

Kollegan på scen Åsa Sandberg drivs av att göra världen bättre, hållbar och mer rättvis. Listan på allt hon engagerat sig inom kan göras lång. Några exempel är att sätta TEDx på kartan i Sverige,ha grundat nätverket Nudging Sweden och blivit utnämnd till en av Veckans Affärers Supertalanger i klassen Samhällsbyggarna. Idag arbetar hon med hållbarhetskommunikation, opinionsbildning och matsvinn på Coop samt är Generalsekreterare för föreningen Artister för Miljön, som utbildar kulturskapare i hållbarhetsfrågor. Sitt engagemang i Venture Cup förklarar hon med att:

- Venture Cup är Sveriges största tävling för entreprenörer och startup. Det är ett sammanhang med innovativa, nyfikna människor som vill göra världen bättre - precis som jag. Jag älskar att få ta del av dessa entreprenörer och deras framtidens lösningar på våra behov, säger Åsa.

Sverigefinalen arrangeras årligen av Venture Cup och är ett ambulerande evenemang som byter ort varje år.

Läs mer om årets Sverigefinal här

About Venture Cup

Venture Cup är tävlingen för morgondagens entreprenörer som kopplar ihop experter från näringslivet med framtidens entreprenörer och erbjuder en process för alla som bär på en idé. Venture Cup erbjuder inspiration, utbildning, handledning samt möjligheten till att skapa sig ett gediget nätverk. Venture Cup grundades 1998 på initiativ av McKinsey & Company i samarbete med Chalmers Universitet, Göteborgs Universitet och Innovationsbron. Venture Cup stöds av Sveriges alla stora universitet och drivs i partnerskap med den privata och offentliga sektorn. Sedan starten 1998 har mer än 15 000 affärsidéer tävlat och cirka 30 procent av idéerna har blivit affärer. Läs mer på www.venturecup.se

Alexandra Björk